BiletyDoFilharmonii.pl

Aktualności

HÄNDEL KAMERALNIE W PIĄTEK

Najbliższy koncert kameralny (29 listopada) w całości poświęcony będzie twórczości Georga Friedricha Händla. Spis kompozycji tego niemieckiego kompozytora późnego baroku jest szczególnie obfity. Obok 46 oper, znajdujemy 32 oratoria, 99 kantat, 20 duetów kameralnych, psalmy i hymny.  

Drugą połowę życia twórca spędził w Anglii komponując włoskie opery, a później angielskie oratoria z bogatą partyturą.

Podczas piątkowego koncertu przy ul. Podleśnej 2  zostaną zaprezentowane dwa utwory oratoryjne: „Przybycie Królowej Saby” z oratorium „Salomon” oraz  Aria „Let the bright Seraphim z oratorium „Samson”.  Aria ta jest apoteozą samej muzyki: głosu Signory Avoli, pierwszej odtwórczyni tego utworu obdarzonej wyjątkowym głosem.  Natomiast „Salomon” należy najpogodniejszych dzieł tego kompozytora. Francuski pisarz Romain Rolland utwór ten nazwał „ucztą poezji i radości”. 

Ponadto muzycy wykonają Arię „Eternal source of light divine” z Ody urodzinowej na cześć Królowej Anny Stuart. Wykonywanie specjalnie skomponowanych ód urodzinowych było zwyczajem podczas uroczystości jubileuszowych królowej.

W programie piątkowego wieczoru znajdą się także  koncert organowy G-moll op. 4 nr 1 oraz  Suita D-dur na trąbkę, smyczki i basso continuo „Water Piece”. Melomani usłyszą także Arię „Con tromba guerriera” z opery „Lucio Cornelio Silla”.

Na klawesynie zagra wszechstronny muzyk  Marek Toporowski, na trąbce – Tomasz Ślusarczyk. Zaśpiewają solistyki Opery i Filharmonii Podlaskiej:  Anna Wolfinger – sopran oraz Joanna Motulewicz – mezzosopran. Towarzyszyć im będą muzycy  Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Oto oryginalny plakat zapowiadający ten koncert. Tym razem w roli melomana Jarosław Kazberuk - kierowca i pilot rajdowy, trener judo. Ten wielokrotny uczestnik prestiżowego Rajdu Dakar przekonuje: Muzyka to najlepszy pilot najtrudniejszych tras.

 

 MAREK TOPOROWSKI

Klawesynista, organista, kameralista i dyrygent. Harmonijnie łączy w swojej działalności rożne, pozornie odległe, obszary muzyki. Jego zainteresowania poszerzają się o nowe obszaryartysta koncertuje na klawikordzie, historycznych fortepianach oraz organach Hammonda. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Doskonalił umiejętności we Francji, Niemczech i Holandii. Studiował improwizację organową w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Duży wpływ na ukształtowanie się osobowości Artysty wywarł pianista i pedagog K. Mochtak. W 1991 roku założył zespół kameralny CONCERTO POLACCO, który szybko rozrósł się do rozmiarów orkiestry kameralnej (pod jego dyrekcją orkiestra stała się czołowym polskim zespołem specjalizującym się w interpretacji dzieł epoki baroku). Od połowy lat 90. prowadzi chór kameralny SINE NOMINE. Z tymi zespołami występuje w Warszawie z cyklicznymi koncertami muzyki oratoryjno-kantatowej wykonywanej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą. Dokonał wielu prawykonań utworów muzyki staropolskiej (m.in. opera komiczna „Agatka, czyli przyjazd Pana” J.D. Hollanda, oratorium „Christiani poenitentes ad sepulchrum Domini” J.T. Żebrowskiego). W swoim dorobku posiada kilkanaście nagrań płytowych. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie prowadzi klasę klawesynu. Od kilkunastu lat współorganizuje Ogólnopolski Kurs Interpretacji Muzyki Organowej w Koszalinie. Laureat wielu nagród, m.in. I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. W. Landowskiej w Krakowie (1985). Za swoje osiągnięcia dyrygenckie czterokrotnie otrzymał Nagrodę Muzyczną Fryderyk.

 

TOMASZ ŚLUSARCZYK

 

Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych trębaczy: E. Tarra i D. Staffa (Royal Academy of Music). Wielokrotnie uczestniczył w Międzynarodowej Akademii Bachowskiej. W latach 1996–1999 był trębaczem orkiestry Capella Cracoviensis. Od 1998 roku związany jest z Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Krakowie, z którą dokonał wielu rejestracji dla Polskiego Radia i Telewizji. Od 2005 roku stale współpracuje ze słynną Orkiestrą XVIII wieku w Amsterdamie pod dyrekcją F. Bruggena. Jako solista i kameralista koncertował na wielu festiwalach w Polsce i za granicą. W 2003 roku wystąpił obok G. Bradley, solistki Metropolitan Opera. Jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasę trąbki barokowej.

 

ANNA WOLFINGER

 

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Hochschule fϋr Musik und Theater w Hamburgu. Już jako studentka współpracowała z Krakowską Operą Kameralną (do jej znaczących kreacji należały: partia Serpiny w „La Serva Padrona”, partia Livietty w „Livietta e Tracollo” oraz partia Weltgeist w „Die Schuldigkeit des ersten Gebots” W.A. Mozarta). Artystka występowała na wielu festiwalach muzycznych. Laureatka VI Ogólnopolskiego Konkursu Sztuki Wokalnej „Złote Głosy”, XIV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. I. Godina we Vrablach (Słowacja) oraz I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Mławie, finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. F. Vinasa w Barcelonie. Od 2012 roku jest solistką Opery i Filharmonii Podlaskiej, gdzie występuje m.in. w musicalu „Korczak” Ch. Williamsa i operze „Straszny dwór” S. Moniuszki w reżyserii R. Skolmowskiego oraz w musicalu „Upiór w operze” A. Lloyda Webbera w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego.

 

JOANNA MOTULEWICZ

 

Ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie śpiewu solowego.Laureatka IV nagrody oraz nagrody dla najlepszego głosu altowego w Międzynarodowym Konkursie „cantateBach!” w Greifswaldzie (2011), a także finalistka i laureatka Nagrody Specjalnej za najlepsze wykonanie i interpretację utworu J.S. Bacha podczas Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Dusznikach-Zdroju (2010). Współpracuje jako solistka z zespołem muzyki dawnej „Tempus” i „Il Tempo” oraz z Zespołem Muzyki Dawnej „La Tempesta”, koncertując w kraju i za granicą. Jej działalność artystyczna obejmuje przede wszystkim kompozycje oratoryjne i kantatowe. W repertuarze ma ponad 30 partii, m.in. w dziełach takich kompozytorów jak: W.A. Mozart, L. van Beethoven, A. Dvořak, S. Moniuszko, G. Mahler, K. Szymanowski, I. Strawiński. Jej operowy repertuar obejmuje partie solowe m.in. w „Rinaldo” G.F. Haendla, „Czarodziejskim flecie” W.A. Mozarta, „Strasznym dworze” S. Moniuszki, „Damie pikowej” P. Czajkowskiego czy „Carmen” G. Bizeta. Obecnie jest solistką Opery i Filharmonii Podlaskiej – na deskach tej sceny występuje m.in. w musicalu „Korczak” Ch. Williamsa w reżyserii Roberto Skolmowskiego.

 

Piątek 29.11.2013, godz. 19:00

Sala koncertowa, ul. Podleśna 2

 

CENNIK:

 

bilet normalny: 35 zł

bilet ulgowy: 28 zł

bilet studencki: 20 zł

bilet szkolny: 15 zł

wejściówka normalna: 15 zł

wejściówka ulgowa: 10 zł

 

Źródło