Maciej Frąckiewicz - laureat PASZPORTU POLITYKI i zwycięzca jednego z najbardziej prestiżowych konkursów akordeonowych na świecie – Międzynarodowego Konkursu „Arrasate Hiria” w Hiszpanii wystąpi w piątek (31.01) w Sali koncertowej przy ul. Podleśnej 2. Tego dnia Opera i Filharmonia Podlaska inauguruje cykl „Jesteśmy stąd”. Białostocki ośrodek wykształcił wielu znakomitych artystów – mówi kierownik muzyczny Opery i Filharmonii Podlaskiej Michał Klauza.
Maciej Frąckiewicz urodził się w Białymstoku w 1988 roku. Naukę w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Białymstoku rozpoczął w wieku 7 lat pod kierunkiem Bożeny Młyńczyk – Skrzos. Ukończył Szkołę Muzyczną im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku w klasie akordeonu Jerzego Kozłowskiego.
Związki z Białymstokiem odnaleźć można także w biografii artystycznej dyrygenta, który poprowadzi w piątek Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej. Maciej Tworek w 1998 roku otrzymał wyróżnienie na II Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku.
Maciej Frąckiewicz stworzył w 2007 roku z wiolonczelistką Magdalenę Bojanowicz znakomity duet - TWOgether Duo. Duet otrzymał PASZPORT POLITYKI 2012 w kategorii muzyka poważna„za bardzo dojrzałe i wyraziste interpretacje muzyki współczesnej i nie tylko”. To była nagroda „za odwagę, ryzyko i konsekwencję w budowaniu repertuaru na nietuzinkowy zestaw instrumentów. Za koncertowe kreacje, pobudzanie naszej wyobraźni i siłę przekonywania”.
Piątkowy koncert rozpocznie, jak przystało na tę porę roku, uwertura koncertowa „Karnawał” Antonina Dvořaka – czeskiego kompozytora i dyrygenta okresu romantyzmu. Melomani usłyszą ponadto Bronisława Przybylskiego „Concerto classico” na akordeon i orkiestrę oraz IV Symfonia B-dur Ludwiga van Beethovena.
Szczególnie ważne miejsce zajął akordeon w twórczości Bronisława Kazimierza Przybylskiego. Kompozytor stworzył ponad dwieście utworów z myślą o tym instrumencie.
Maciej Frąckiewcz
W 2012 roku ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie akordeonu prof. K. Barana (dyplom z wyróżnieniem). Studiował również w Escola Superior de Música de Catalunya w Barcelonie w klasie I. Alberdi’ego oraz w Hochschule für Musik Detmold w Niemczech w klasie prof. G. Stopy. Brał udział w kursach mistrzowskich w Miętnem, Janowcu, Ottweiler, Salzburgu i Wiedniu, gdzie pracował pod okiem takich pedagogów jak prof. W L. Puchnowski, Y. Shishkin, T. Anzellotti, C. Jacomucci, S. Hussong, M. Bonnay czy J. Berger. Laureat prestiżowych międzynarodowych konkursów akordeonowych w Polsce, Niemczech, Słowacji, Włoszech i Hiszpanii. W 2008 roku był jednym z siedmiu finalistów Krajowych Eliminacji do Konkursu Eurowizji dla młodych muzyków, podczas których wystąpił z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Ł. Borowicza. W 2010 rokureprezentował Polskie Radio na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU) „New Talent”. Ważną częścią jego działalności artystycznej jest ścisła współpraca z kompozytorami takimi jak K. Penderecki (prawykonał i przygotował do druku utwór na akordeon autorstwa Maestro), P. Szymański, D. Przybylski, C. Duchnowski, W.Z. Zych,J. Szmytka, R. Janiak. W 2012 roku został laureatem nagrody DAAD dla najlepszego zagranicznego studenta w HFM Detmold. Otrzymał prestiżowe stypendium Ministra Kultury„Młoda Polska” na nagranie płyty z polską muzyką współczesną (w duecie z M. Bojanowicz).Płyta była nominowana do Fryderyka w dwóch kategoriach: Album Roku – Muzyka Współczesnaoraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. W 2012 roku wystąpił jako pierwszy solista - akordeonista z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej. Koncertował z towarzyszeniem licznych orkiestr symfonicznych m.in. pod batutą S. Chrzanowskiego, Z. Rycherta, M. Klauzy, M. Mosia, R. Rivolty, Ł. Borowicza, R. Silvy, L. Visa czy Y. Chill Lee. Brał udział w wielu festiwalach w Polsce i za granicą (m.in. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Festiwal „La Folle Journée” w Nantes, Festiwal „Neue Horizonten” w Hanowerze, „Dwa dni i dwie noce nowej muzyki” w Odessie). Nagrywał dla Polskiego Radia, TVP Kultura czy dla WDR3.
Artysta gra na instrumencie PIGINI NOVA, uważanym za najbardziej ekskluzywny instrument na świecie.
Maciej Tworek
Studiował fortepian na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. J. Hoffmana (1988–1991). W 1992 roku ukończył studia na Wydziale Wychowania Muzycznego, a w 1996 roku – dyrygenturę na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w klasie prof. J. Radwana tejże uczelni. Brał udział w dyrygenckich kursach mistrzowskich prowadzonych przez H. Rillinga, R. Norringtona i K. Masura. Jako dyrygent współpracuje z K. Pendereckim. W 1998 roku otrzymał wyróżnienie na II Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku. W 2002 roku brał udział w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim The Maazel/Vilar Conductors’ Competition (runda półfinałowa). Współpracował z wieloma zespołami, m.in.: Chórem i Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Capellae Cracoviensis, Chórem i Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Filharmonii Białostockiej (obecnie: Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej), Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestrą Filharmonii w Astanie, Orkiestrą Filharmonii Zabrzańskiej, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Chórem Polskiego Radia, NDR Chor, Chórem Kameralnym „Pro Arte”, Krakowskim Chórem Kameralnym, Krakowską Orkiestrą Kameralną, Chórem i Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie, Tarnowską Orkiestrą Kameralną. W 2003 roku przygotowywał Chór i Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina do tamtejszego prawykonania „Credo” K. Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora. W tym samym roku wraz z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie uczestniczył w Festival Junger Künstler w Bayreuth. Obecnie jest adiunktem na Wydziale I Akademii Muzycznej w Krakowie.
Koncert symfoniczny, 31 stycznia 2014, godz. 19:00
Sala koncertowa ul. Podleśna 2
Program:
Antonin Dvořák
Uwertura koncertowa „Karnawał” op. 92
Bronisław Kazimierz Przybylski
„Concerto classico” na akordeon i orkiestrę
Ludwig van Beethoven
IV Symfonia B-dur op. 60
Maciej Tworek
dyrygent
Maciej Frąckiewcz
akordeon
oraz
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
CENY BILETÓW:
bilet normalny: 35 zł
bilet ulgowy: 28 zł
bilet studencki: 20 zł
bilet szkolny: 15 zł
wejściówka normalna: 15 zł
wejściówka ulgowa: 10 zł