W profesjonalnie przygotowanej Sali wystawienniczej ustawione zostały tym razem kamery telewizyjne, realizujące program „ Odeska 1”. To program realizowany wspólnie przez Operę i Filharmonię Podlaską oraz TVP Białystok.
Pomiędzy oryginalnymi wachlarzami i innymi pamiątkami po wielkich artystach polskiej sceny operowej i muzycznej Ilona Karpiuk – Dąbrowska (OiFP) i Magdalena Gołaszewska (TVP Białystok) prowadziły rozmowy z zaproszonymi gośćmi.
Wśród gości był znany aktor teatralny i filmowy, prezes Związku Artystów Scen Polskich - Olgierd Łukaszewicz. Pamiętam plany, dyskusje o tym, czy warto budować i to za takie pieniądze operę w Białymstoku. Pamiętam plany ówczesnego ministra kultury Waldemara Dąbrowskiego, który chciał by po tej stronie Wisły opera powstała. W związku Artystów Scen Polskich o Operze Podlaskiej się mówi. Białystok jest bardzo ważnym punktem odniesienia. To co się tu dzieje jest budujące. A frekwencja w Białymstoku to wyzwanie dla całej Polski. – opowiadał w programie „Odeska 1” Łukaszewicz.
To Olgierd Łukaszewicz wręczał w ubiegłym roku dyrektorowi OiFP Roberto Skolmowskiemu nagrodę im. Jana Kiepury za najlepszy spektakl muzyczny. Taki tytuł uzyskał musical „Korczak”.
Aktor przyjął w piątkowy wieczór partię narratora podczas wykonania przez Orkiestrę i Chór Męski Opery i Filharmonii Podlaskiej poruszającego utworu Krzysztofa Pendereckiego „Kadysz”. Żałobną modlitwę zaśpiewał zaś kantor Alberto Mizrahi. Urodzony w Grecji tenor Alberto Mizrahi jest jednym z wiodących interpretatorów muzyki żydowskiej w świecie. Jest hazzanem historycznej synagogi Anshe Emet w Chicago. Kadisz jest wychwalaniem Boga. Te modlitwę odmawiamy codziennie, wychwalając Boga, nie tylko po czyjejś śmierci. Gdy umiera ktoś bliski kadisz odmawia się codziennie przez rok, a później w każdą rocznicę.– mówił przed kamerą Alberto Mizrahi. „Kadysz” skomponował Krzysztof Penderecki w 2009 roku na 65. rocznicę likwidacji przez Niemców getta łódzkiego.
W białostockim getcie mieszkało ponad 50 tysięcy ludzi, to ponad 40% ówczesnych mieszkańców Białegostoku. To jest bardzo ważny fragment historii Białegostoku: i getto i ludność żydowska. Nie zrozumiemy historii Białegostoku bez znajomości historii białostockich Żydów. – mówił w programie „Odeska 1” prof. Paweł Śpiewak – dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie.
Prof. Śpiewak prowadził w piątek spotkanie z dr Ewą Rogalewską – autorką książki „Getto białostockie. Doświadczenie Zagłady – świadectwa literatury i życia". To drugie wydanie tej książki. Po raz pierwszy publikacja pojawiła się w księgarniach w 2008 roku. Książka rozeszła się szybko, czytelnicy pytali o wznowienie. Dlatego białostocki oddział IPN wspólnie z dr Ewą Rogalewską przygotował rozszerzone wydanie. Autorka mówiła przed kamerą: to nie jest klasyczna monografia getta białostockiego, skupia się nie tylko na wydarzeniach historycznych, ale przede wszystkim na losach ludzi. Te losy przedstawione są poprzez ich wspomnienia.
W programie „Odeska 1”dyrektor Roberto Skolmowski zapowiedział kontynuację działań edukacyjnych związanych z żydowską przeszłością Białegostoku i regionu. W Operze i Filharmonii Podlaskiej trwają warsztaty przygotowane wspólnie przez Żydowski Instytut Historyczny w Warszawie, Polskie Radio Białystok i Operę – „Byliśmy, jesteśmy, będziemy”.
Dyrektor Skolmowski zdradził przed kamerą także plany na najbliższe miesiące: w maju premiera bajki dla dzieci „Brzydkie kaczątko”. W lutym – musical „Korczak” i opera „Straszny dwór”. W marcu, kwietniu i maju powraca „Upiór w operze” Andrew Lloyda Webbera. W czerwcu opera „Traviata” Verdiego. Na 10 października planowana jest premiera „Skrzypka na dachu”, a w grudniu „Czarodziejki flet” Mozarta. 2014 rok to także 60-lecie Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej.
Otwarcie Opery i Filharmonii Podlaskiej zastało nominowane jako wydarzenie 25-lecia w plebiscycie Gazety Wyborczej.
Odeska 1, TVP Białystok, 24 stycznia 2014
http://www.tvp.pl/bialystok/kultura-i-sztuka/odeska-1/wideo/styczen/13773990
Foto Michał Heller/OiFP