Prawdziwa uczta muzyczna czeka na każdego, kto zdecyduje się w ten weekend odwiedzić Salę Koncertową przy Podleśnej. W piątek (16 maja) Zespół Muzyki Dawnej CONSORT 415 wykona barokowo-jazzową wersję „Czterech pór roku” Antonio Vivaldiego. Muzykom towarzyszyć będzie wybitny saksofonista Piotr Baron. 17 maja (sobota) ekscytujący koncert na trzy znakomite głosy wykona trio wokalistów: Jadwiga Rappè – Urszula Kryger – Pavlo Tolstoy.
Piątkowy koncert to niepowtarzalna okazja, by posłuchać wspaniałych utworów wykonanych na lutniczych kopiach instrumentów barokowych Stradivariusa, Amatiego czy Dal Salo. Prawdziwą gratką dla wszystkich melomanów będzie z pewnością możliwość wysłuchania „Czterech Pór Roku” Antonio Vivaldiego op. 8 („Le quattro stagioni”) w barokowo-jazzowym wykonaniu, do którego zaproszenie przyjął sam Piotr Baron, jeden z najwybitniejszych polskich saksofonistów jazzowych. Zespół Muzyki Dawnej CONSORT 415 zagra w składzie Amadeusz Buczyński (skrzypce, koncertmistrz), Julia Dombek, Radosław Koper (skrzypce), Anna Mikołajczak (altówka), Krzysztof Dombek (wiolonczela, viola da gamba), Rafał Makarski (kontrabas, violone), Anna Krzysztofik-Buczyńska (klawesyn, pozytyw).
fot. M. Heller
Śpiewaczka Jadwiga Rappè na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej wystąpi w tym sezonie artystycznym już drugi raz. Towarzyszyć jej będą dwie wybitne osobowości sceny operowej Urszula Kryger (sopran) oraz Pavlo Tolstoy (tenor). Koncert z cyklu „Jesteśmy stąd…”, czyli przed jubileuszem 60-lecia orkiestry symfonicznej OiFP poprowadzi 17 maja (w sobotę) kierownik muzyczny OiFP Michał Klauza. Artystom towarzyszyć będzie Orkiestra OiFP. W programie utwory trzech znakomitych rosyjskich kompozytorów: Modesta Musorskiego, Dymitra Szostakowicza i Igora Strawińskiego.
Serdecznie zapraszamy na oba koncerty, a tymczasem uchylamy rąbka tajemnicy i pokazujemy fotorelację z próby do koncertu z udziałem Piotra Barona.
Fotografował Michał Heller
Zespół Muzyki Dawnej CONSORT 415 powstał w 2002 roku i specjalizuje się w wykonywaniu muzyki barokowej. Jest to najdłużej działający białostocki zespół grający na dawnych instrumentach, mający w repertuarze formy muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej m.in. takich kompozytorów jak J.S. Bach, A. Vivaldi, A. Corelli, F. Geminiani, H.I.F. Biber, G.A. Pandolfi Mealli, a także kompozytorów polskich: A. Jarzębskiego czy K. Forstera. Zespół brał udział w odbywających się cyklicznie w Białymstoku festiwalach: „Muzyka w Starym Kościele”, „Koncerty przed hejnałem”, „Stary Kościół Farny”. Członkowie zespołu grają na co dzień w Orkiestrze Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku. Instytucja ta w 2012 roku zakupiła na potrzeby zespołu lutnicze kopie instrumentów barokowych A. Stradivariusa, N. Amatiego i G. Dal Salo. W skład CONSORT 415 wchodzą Amadeusz Buczyński (skrzypce, koncertmistrz), Julia Dombek, Radosław Koper (skrzypce), Anna Mikołajczak (altówka), Krzysztof Dombek (wiolonczela, viola da gamba), Rafał Makarski (kontrabas, violone), Anna Krzysztofik-Buczyńska (klawesyn, pozytyw).
Piotr Baron
Zadebiutował jako nastolatek w 1977 roku. Już w 1978 został wyróżniony jako solista na festiwalu Jazz nad Odrą, a w 1980 na tym samym festiwalu otrzymał drugą nagrodę. Cztery lata później w 1984 wygrał solistyczne Grand Prix na San Sebastian Jazz Festival "Jazz Aldia" w Hiszpanii. Piotr Baron tytuł magistra sztuki uzyskał w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W ciągu trzydziestoletniej działalności muzycznej artysta współpracował z najwybitniejszymi artystami z Polski, Europy i USA. Poza aktywnością jazzową, Piotr Baron współpracuje okazjonalnie z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi, prowadzonymi przez Jana Walczyńskiego, Bohdana Jarmołowicza w repertuarze jazzowym, popowym, klasycznym i współczesnym, np w seriach "Monada" Cezarego Duchnowskiego, poemacie symfonicznym "Sceny z Macondo" Jacka Niedzieli-Meiry lub poemacie symfonicznym "Looking for Balance" Krzysztofa Herdzina. Piotr Baron brał udział w nagraniu ponad 80 płyt. Na niektórych z jego autorskich dokonań można ujrzeć nazwiska legend jazzu: Art Farmer, Eddie Henderson, Leo Wadada Smith, John Hicks, Victor Lewis i Marvin Smitty Smith. Był także współzałożycielem Traveling Birds Quintet (pozostali to Piotr Wojtasik, Darek Oleszkiewicz, Kuba Stankiewicz i Cezary Konrad).
Jadwiga Rappé
Występowała w najsłynniejszych salach koncertowych Europy, Ameryki Południowej i Azji. Artystka dysponuje ogromnym repertuarem operowym. Jej wielkim sukcesem stała się partia bogini Erdy w tetralogii „Pierścień Nibelunga” kreowana w produkcjach premierowych m.in. w Deutsche Oper Berlin, Covent Garden, Operze Królewskiej w Brukseli czy Operze Wiedeńskiej. Współpracowała z dyrygentami tej miary, co Riccardo Chailly, Charles Dutoit, Bernard Haitink, Marek Janowski, Lorin Maazel, Krzysztof Penderecki, Helmut Rilling czy Stanisław Skrowaczewski. Stale zapraszana jest na koncerty w ramach Festiwalu w Salzburgu, Festiwalu Brucknera w Linzu, Wien Modern, Musiksommer Leipzig, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” i Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Bardzo często uczestniczy w prawykonaniach dzieł współczesnych m.in. „Siedem Bram Jerozolimy” K. Pendereckiego, „Missa pro pace” W. Kilara, III Symfonia P. Mykietyna. Jej dyskografia obejmuje aż 48 płyt – wiele z nich zostało uhonorowanych licznymi nagrodami, zyskując uznanie w kraju i za granicą. „Requiem Polskie” K. Pendereckiego zostało nominowane do Nagrody Grammy w 2005 roku, a nagranie „Stanisław Moniuszko. Pieśni” zrealizowane wspólnie z M. Nosowską otrzymało w 2011 roku nagrodę Złotego Orfeusza. Jadwiga Rappé jest wieloletnią prezes zarządu Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego. Artystka prowadzi liczne kursy mistrzowskie. Obecnie jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
Urszula Kryger
Absolwentka dwóch wydziałów Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi: Wydziału Instrumentalnego w klasie fortepianu (1988) i Wokalno-Aktorskiego w klasie prof. J. Pietraszkiewicz (1992). Studia wokalne kontynuowała pod kierunkiem Andrzeja Orłowicza w Kopenhadze. Artystka uczestniczyła w wielu międzynarodowych konkursach muzycznych, otrzymując liczne nagrody. Do jej największych sukcesów należą zwycięstwa w I Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Wokalistów im. S. Moniuszki w Warszawie (1992), VI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. J. Brahmsa w Hamburgu (1994) oraz w 43. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (1994). Jej karierze towarzyszy niesłabnące zainteresowanie melomanów i krytyki. W 1995 roku wystąpiła w prestiżowej La Scali z recitalem pieśni Fryderyka Chopina. Rok później debiutowała z wielkim sukcesem na scenie Semperoper w Dreźnie, biorąc udział w operze „Kopciuszek” G. Rossiniego (partia Angeliny). Polska i międzynarodowa publiczność ma okazję podziwiać Artystkę w dziełach oratoryjnych wykonywanych pod batutą tak znakomitych mistrzów jak: Jan Krenz, Jerzy Semkow, Rafael Frühbeck de Burgos, Sir Colin Davis i Armin Jordan. Szczególną uwagą obdarza muzykę kameralną – jej sztuka interpretacji pieśni łączy perfekcyjność z niezwykłą naturalnością. Doceniają to towarzyszący jej muzycy, wśród których znajdują się wybitni pianiści, m.in. Hartmut Höll, Charles Spencer, Melvyn Tan i Pascal Rogé, klarnecista Paul Meyer, Tokyo String Quartet oraz Petersen Quartet. Urszula Kryger dokonała wielu nagrań dla rozgłośni radiowych w Polsce, Francji, Niemczech i Szwajcarii. Jej dyskografia powiększa się z roku na rok. Dokonała nagrań dla angielskich wytwórni Decca („Pieśni polskie” Francisa Poulenca) i Hyperion („Pieśni” F. Chopina), niemieckiej CPO („Ballady” K. Löwego), polskiej DUX („Duety rosyjskie” – płyta nagrodzona Fryderykiem 2001, „Pieśni Moniuszki” oraz „Pieśni Karłowicza” i „Pieśni” K. Szymanowskiego – płyta nagrodzona „Fryderykiem 2002”). W roku 2003 ukazała się jej płyta z ariami L. van Beethovena (BNL), a w roku 2004 kompletne wydanie „Pieśni” K. Szymanowskiego nagrane dla firmy Channel Classics nagrodzone Nagrodą Muzyczną Fryderyk 2004 za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej. W 2012 roku uhonorowano „Fryderykiem” płytę „Żeleński – Pieśni” (DUX). W 2006 roku Artystka wyróżniona została nagrodą Fundacji im. K. Szymanowskiego za przemyślane i wysoce artystyczne interpretacje pieśni tegoż kompozytora. Prof. nadzw. dr hab. szt. Urszula Kryger jest również pedagogiem. Prowadzi liczne kursy mistrzowskie. Od ponad dziesięciu lat jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Łodzi.
Pavlo Tolstoy
Urodził się na Ukrainie. Angaż do zespołu Opery we Lwowie otrzymał jeszcze jako student tamtejszej Akademii Muzycznej. Przez kolejne dwa lata występował na deskach Opery Wrocławskiej (od 2005 roku), śpiewając główne partie w operach (m.in. Ferrando w „Cosi fan tutte” i Tamino w „Czarodziejskim flecie” W. A. Mozarta, Alfred w „Zemście nietoperza” J. Straussa, Rodolfo w „La Boheme” G. Pucciniego, Pasterz w „Królu Rogerze” K. Szymanowskiego). Od początku sezonu 2007/2008 występuje w Operze Nova w Bydgoszczy, w takich rolach jak: Pinkerton w „Madame Butterfly” G. Pucciniego, Nemorino w „Napoju miłosnym” G. Donizettiego, Almaviva w „Cyruliku sewilskim” G. Rossiniego, Ismaele w „Nabucco” G. Verdiego. Związany jest również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową (m.in. Alfredo w „Traviacie” G. Verdiego, Don Ottavio w „Don Giovannim” W.A. Mozarta, Edmondo w „Manon Lescaut” G. Pucciniego). Współpracował z takimi dyrygentami i reżyserami jak: V. Kiradjiev, P. Olmi, P. Fournillier, M. Dworzyński, M. Gomez-Martinez, F. Haider, V. Giergiew, Ł. Borowicz, J. Pons, K.L. Wilson, A. Wit, W. Crutchfield, M. Weiss-Grzesiński, M. Treliński, M. Znaniecki, L. Adamik, R. Skolmowski, D. Pountney. Występował m.in. w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu oraz w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie. Artysta posiada w swoim repertuarze utwory oratoryjno-kantatowe m.in. „Requiem” W.A. Mozarta i G. Verdiego, „Stabat Mater” G. Rossiniego, „Messe Solennelle” Ch. Gounoda). W lipcu 2013 roku wziął udział w Savonlinna Opera Festival, wcielając się w postać Alfreda w „Traviacie” G. Verdiego.