BiletyDoFilharmonii.pl

Aktualności

SZEŚĆDZIESIĄT LAT RAZEM

26 czerwca 2015 roku Opera i Filharmonia Podlaska zakończyła swój jubileuszowy, 60. sezon artystyczny przy dźwiękach „Carmina burana” w wykonaniu Chóru i Orkiestry OiFP oraz Chóru Dziecięcego OiFP. Gwiazdami wspaniałego „Koncertu w 120-lecie urodzin Carla Orffa” byli światowej sławy soliści: Artur Ruciński, Katarzyna Trylnik oraz Jan Jakub Monowid. Koncert poprowadził kierownik muzyczny OiFP Michał Klauza.

 

20 opera

 

To już sześćdziesiąt lat orkiestry symfonicznej OiFP i sześćdziesiąt lat, gdy są Państwo z nami. Ta okrągła rocznica napawa nas wielką dumą. Dziękujemy za okazane nam dotychczas lojalność oraz zaufanie i czekamy z radością na kolejne lata, które będziemy mogli spędzić na scenie przed Państwem. Już dziś zapraszamy zatem na wrześniowe rozpoczęcie nowego sezonu artystycznego 2015/2016 przy ul. Odeskiej 1.

Trzy części majestatycznej kantaty na głosy solowe, chór mieszany, chór chłopięcy i orkiestrę wypełniły ogromną przestrzeń Dużej Sceny. Charakterystyczny surowy klimat tego utworu wprawia w podziw i drżenie. Historia tej kantaty jest niezwykle ciekawa: jako neoklasyk sięgnął Carl Orff po tekst średniowieczny, ale bynajmniej nie typowy. „Codex buranus”, z którego te fragmenty pochodzą, pisany był przez wędrujących po XIII-wiecznych Niemczech żaków i zbiegłych duchownych, którzy po porzuceniu habitów bezlitośnie wykpiwali kościelnych hierarchów i parodiowali modlitwy, a także gloryfikowali po dionizyjsku miłość, naturę i ucztowanie. Z tego powodu premiera utworu w 1937 roku zakończyła się skandalem. Początkowo negatywna odpowiedź ustąpiła z czasem uznaniu, jednak historia okazała się niełatwa: z powodu upodobania sobie tego utworu przez faszystowską propagandę, w okresie powojennym cieszył się niesławą. Dopiero teraz wraca w pełnej chwale. To, co pierwotnie krytykowano jako „neo-prymitywizm”, stało się charakterystyczną cechą Orffa. Kompozytor nie wykorzystał zachowanych XIII-wiecznych melodii, tworząc oryginalne opracowania na wielką grupę instrumentów, nadając dziełu charakter średniowiecznego misterium i klimat pogańskich tańców obrzędowych, łącząc to z przedwojennym witalizmem na kształt „Święta wiosny” Strawińskiego.

Trudna muzycznie opowieść wymaga głosów największej klasy. Chóry prowadzone przez prof. Violettę Bielecką i dr Ewę Barbarę Rafałko jak zwykle zachwyciły słuchaczy, a wybitni wykonawcy, jakimi są Artur Ruciński, Katarzyna Trylnik oraz Jak Jakub Monowid, jak można było się spodziewać, zupełnie zaczarowali publiczność. Gdy ogłoszono, że ci światowej sławy wykonawcy zaszczycą nas gościnnymi występami, bilety wyprzedały się niemal natychmiast. Nie dziwi więc, że występy Artystów skradły koncert i zebrały ogromne owacje z sali wypełnionej po brzegi.

Recenzja Magdaleny Gajl z Polskiego Radia Białystok:

http://www.radio.bialystok.pl/kultura/wydarzenia/id/125104.

Fotoreportaż Michała Hellera:

 

26 czerwca nagraliśmy też ostatni odcinek „Odeskiej 1” w tym roku symfonicznym. Wystąpił w nim Artur Ruciński, który dał sobie zadać kilka pytań. Link do pełnego odcinka programu znajdą Państwo niebawem w zakładce „Odeska 1”, a tak wyglądało nagrywanie w obiektywie Michała Hellera:

 

Partnerem koncertu jest Yamaha – producent fortepianów koncertowych.

yamaha-300x67

20 opera

 

Źródło