6 września 2015 r. o godz. 19:00 Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej wystąpi gościnnie w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, współtworząc niezwykły koncert „Wratislavia Cantans 1966–2015: Uwertura!”. Program tego wieczoru będzie powtórzeniem koncertu inauguracyjnego Pierwszego Wrocławskiego Festiwalu Oratoryjno-Kantatowego „Wratislavia Cantans” z dnia 14 sierpnia 1966 r. Jeden z najważniejszych polskich festiwali obchodzi w tym roku 50. jubileusz.
Orkiestra Symfoniczna NFM, fot. Adam Rajczyba/Materiały Organizatora
Chór OiFP ma zaszczyt wystąpić u boku Chóru NFM, Orkiestry Symfonicznej NFM oraz znakomitych solistów: sopranistki Iwony Hossy, tenora Tomasza Zagórskiego i barytona Jarosława Bręka. Artyści zaśpiewają i zagrają pod batutą Agnieszki Franków-Żelazny, Piotra Karpety oraz Benjamina Shwartza.
Nasi chórzyści odśpiewają z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej NFM dwa utwory: „Psalmy Dawida” Krzysztofa Pendereckiego oraz, wraz z solistami, wieńczące koncert „Wierchy” Artura Malawskiego.
Po pół wieku wciąż – a może jeszcze chętniej niż w latach 60. – słuchamy doskonałego polskiego baroku. Hymn „Magnificat” ze zbioru „Offertoria et communiones totius anni” potwierdza klasę Mikołaja Zieleńskiego, który utwory wzorował na weneckim stylu polichóralnym. To właśnie w Wenecji wydawano drukiem dzieła polskiego kompozytora. Nota biograficzna Krzysztofa Pendereckiego w pierwszej książce programowej brzmiała skromnie: „Laureat szeregu nagród. Poza działalnością kompozytorską uprawia pedagogikę”. Jego „Psalmy Dawida” uhonorowano II nagrodą w pamiętnym konkursie Związku Kompozytorów Polskich w 1959 roku, kiedy to nikomu nieznany adiunkt Penderecki zgarnął trzy najwyższe laury. Muzykę z elementami atonalności i punktualizmu połączył z „Psalmami” w przekładzie Jana Kochanowskiego. „Cinq rechants” Oliviera Messiaena to popis możliwości ludzkiego głosu. Usłyszymy efekty orkiestrowe osiągnięte bez użycia ani jednego instrumentu – jedynie głosem. Messiaen jest też autorem tekstu utworu napisanego w przetworzonym języku francuskim oraz w języku wymyślonym – kompozytor dobrał sylaby ze względu na walory brzmieniowe.
Pozostałe utwory z pierwszego Wratislaviowego programu nie tak dobrze zniosły próbę czasu. „La espero” (Nadzieja), kompozycja Andrzeja Koszewskiego, która powstała zaledwie trzy lata przed festiwalem, została napisana do słów hymnu esperantystów ułożonego przez Ludwika Zamenhofa, twórcę języka esperanto. „Najmocniejszymi brawami [publiczność] nagrodziła „Poèmes de Jean Tardieu” Konstantego Regameya, zmuszając wykonawców do zabisowania ostatniej części utworu” – czytamy w recenzji z 1966 roku. Balet „Wierchy” Artura Malawskiego, dedykowany góralom Podhala, zwraca uwagę bardzo rozbudowaną sekcją perkusyjną.
Jak dzisiejsza publiczność czułaby się na festiwalu w 1966 roku? Czy podobałby nam się tak dobrany pierwszy program Wratislavii? Przekonajmy się – zapraszamy na podróż w czasie!
Materiały ze strony Organizatora
Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej/Materiały archiwalne
Wratislavia Cantans 1966–2015: Uwertura!
Wykonawcy:
Agnieszka Franków-Żelazny, Piotr Karpeta, Benjamin Shwartz – dyrygenci
Iwona Hossa – sopran
Tomasz Zagórski – tenor
Jarosław Bręk – baryton
Cantores Minores Wratislavienses
Chór NFM
Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Violetta Bielecka – kierownictwo artystyczne
Orkiestra Symfoniczna NFM
Program:
Mikołaj Zieleński „Magnificat” (Cantores Minores Wratislavienses pod dyrekcją Piotra Karpety)
Andrzej Koszewski „La espero” (Chór NFM pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny)
Olivier Messiaen „Cinq rechants” (Chór NFM pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny)
Konstanty Regamey „L’alerte”, „La sécurité”, „L’affaire se complique”, „La môme néant” z „Cinq poèmes de Jean Tardieu” (Chór NFM pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny)
Krzysztof Penderecki „Psalmy Dawida” (Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestra Symfoniczna NFM pod dyrekcją Benjamina Shwartza)
Artur Malawski „Wierchy” (Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, Soliści, Orkiestra Symfoniczna NFM pod dyrekcją Benjamina Shwartza)