BiletyDoFilharmonii.pl

Aktualności

FESTIWAL FOTOGRAFICZNY BIAŁYSTOK INTERPHOTO 2015

Wraz z początkiem października ruszyła kolejna edycja uznanego festiwalu Białystok Interphoto. OiFP zaprasza na trzy wystawy, które obejrzeć można w gmachu przy Odeskiej 1. Wernisaże już 8 października.

 

01 opera

 

Białystok Interphoto Festival 2015 to wielkie święto dla miłośników fotografii z Polski i ze świata. W tym roku swój udział w festiwalu ma około 30 organizacji i instytucji, a w 20 miejscach do obejrzenia czekają 32 wystawy. Poza samymi ekspozycjami przygotowane są także inne wydarzenia festiwalowe: warsztaty, wykłady oraz spotkania, w tym z fotografami światowego formatu.

Na konferencji prasowej, która odbyła się w OiFP 29 września, organizatorzy festiwalu, Ewa Karczewska i Grzegorz Jarmocewicz, opowiedzieli o koncepcji granicy, która mu towarzyszy. Chodzi tak o granicę przestrzenną (położenie Białegostoku na mapie Polski i Europy), jak i metaforyczną – o codzienne przekraczanie granic, z którym zmagamy się jako ludzie, a także o rolę granic i ich przekraczania w pracy artystycznej.

Wstęp na wszystkie wernisaże wystaw i wydarzenia towarzyszące jest bezpłatny. Jest to możliwe dzięki dotacjom instytucjonalnym i od licznych osób prywatnych. Jak zdradzili organizatorzy na konferencji, budżet festiwalu wynosi ok. 135 tys. złotych. Imprezę wspierają też wolontariusze.

 

Konferencja prasowa w OiFP/fot. M. Heller

 

W OiFP można będzie obejrzeć trzy wystawy festiwalowe. Zapraszamy na uroczyste otwarcia, w których wezmą udział artyści i organizatorzy. Wernisaże odbędą się kolejno o godzinie 19:30 (wystawa Remigijusa Treigysa), 20:00 (wystawa Birgit Püve) i 20:30 (wystawa studentów białostockiej Akademii Fotografii i Przedsiębiorczości).

 


 

 

Remigijus Treigys
„EXPERIENCE OF TIME”

Wernisaż 8 października, godz. 19:30

„Spowolniony świat Remigijusa Treigysa”
[...] Wyludnione miejsca, jakie Treigys fotografuje zapewne jesiennym wczesnym rankiem, stają się miejscami, w których granica pomiędzy niebem a ziemią zlewa dwa tak odmienne światy w jeden. Nawet kolorystyka tych fotografii, jak i ich wyraźna ziarnistość, przywodzi na myśl długotrwałe naturalne procesy, ale odnieść można wrażenie, że jednak zadziałały dynamiczne siły, jakby przed chwilą przejechał tędy pędzący pojazd, wzbijając w powietrze tuman rdzawego pyłu. Jego kolor sugeruje wyraźnie, że to obrazy ze świata, gdzie czas spowolnił swój bieg i nie mamy specjalnie co liczyć na to, że kiedykolwiek doczekamy się, by ów pył opadł swobodnie i odsłonił nam klarowny miejski pejzaż. Teraz zaciera on rzeczywiste granice, a jego drobiny wciskają się poprzez świadome destrukcyjne działania artysty na powierzchnię negatywu, bezlitośnie raniąc go I zostawiając blizny. [...]
Ireneusz Zjeżdżałka
fragm. tekstu zamieszczonego w KF/12/2003
dzięki uprzejmości redakcji „Kwartalnika Fotografia”

Remigijus Treigys urodził się w 1961 r. w Kownie. W 1987 r. ukończył Wydział Projektowania Wizualnego w Kłajpedzie na Litewskim Instytucie Sztuki (obecnie Akademia Sztuk Pięknych w Wilnie).
1991 – nagroda Ministerstwa Kultury Republiki Litewskiej “Young Artists Award”
2000 – rezydencja artystyczna w Pro Artibus Art Centre w Ekenas (Finlandia)
2004 – stypendium Fundacji Roberta Boscha (Berlin, Niemcy)
2005 – stypendium CEC Media Link (Nowy Jork, USA)
2006 – nagroda Związku Artystów Fotografików Litewskich
2008 – rezydencja artystyczna fundacji Kunst: Raum Sylt Quelle na wyspie Sylt (Niemcy)
2009 – rezydencja artystyczna KLEE w Schwerinie (Niemcy)
2010 – rezydencja artystyczna w International Authors House Graz (Austria)
Mieszka i pracuje w Kłajpedzie na Litwie.

 


 

 

Birgit Püve
„ESTONIAN DOCUMENTS”

Wernisaż 8 października, godz. 20:00

Ludzka twarz jest najlepszym zapisem – dokumentem czasu. Birgit Püve, rodowita Estonka, eksploruje estońskie twarze w taki sposób, aby ukazać mały naród Europy Wschodniej jako społeczność tworzącą wspólnotę. Istnienie Estonii nie zawsze było oczywiste. Minęło zaledwie dwadzieścia lat od chwili, kiedy wojska radzieckie opuściły ten kraj, a Estończycy rozpoczęli odnajdowanie swojej nowej tożsamości, zarówno osobistej, jak i narodowej. Każda osoba w projekcie pojawia się na szarym tle. Kolor ten jest tak samo ważny, jak ludzie na zdjęciach. Jest odzwierciedleniem symbolu, metaforą przeszłości. Poprzez portrety znanych i nieznanych Estończyków, fotografka Birgit Püve tworzy niezwykle cenny zbiór obrazów opisujących kondycję psychiczną ludzi żyjących współcześnie w postsowieckim kraju.

Birgit Püve (ur. 1978) jest portrecistką i dokumentalistką mieszkającą obecnie w Tallinie (Estonia). Od momentu, kiedy rozpoczęła tworzyć własne projekty artystyczne, jej prace szybko zyskały uznanie, a artystkę wyróżniono wieloma znaczącymi nagrodami. W 2012 roku redakcja Sunday Times Magazine przyznała Birgit Püve nagrodę podczas Przeglądu Wschodzących Talentów 2012 roku. W listopadzie 2014 roku zdobyła III nagrodę podczas The Taylor Wessing Photographic Portrait Prize organizowanym przez The National Portrait Gallery w Londynie. W 2015 roku została wybrana jako finalistka w LensCulture Expose Awards. Jej prace były prezentowane na wystawach indywidualnych i zbiorowych między innymi w Niemczech, Rosji, USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Austrii, we Francji oraz na Łotwie. Publikowano je w czasopismach takich jak The Washington Post, TIME Lightbox, Der Spiegel, The Guardian, GEO, Newsweek Polska L'Express, a także w wielu innych.

 


 

 

„DIALOG Z OBRAZEM”
Wystawa studentów białostockiej Akademii Fotografii i Przedsiębiorczości

Wernisaż 8 października, godz. 20:30

„Duch twórczy żyje, wszystko inne jest śmiertelne”. W tej oto pięknej renesansowej myśli zawarte jest przekonanie, jak ważny jest wysiłek człowieka włożony w budowanie naszego świata, bo to człowiek przejął obowiązek tworzenia w miejscu, w którym Bóg je przerwał szóstego dnia wieczorem. Stwarzanie trwa dopóki istnieje świat i żyje człowiek.
W każdej epoce obowiązywał inny stosunek do sfery wizualnej. Jaskiniowcy Platona, uwiedzeni obrazami cieni na ścianach, musieli za pomocą edukacji zbliżać się do prawdy, pozostawili obrazy i zaczęli myśleć abstrakcyjnie, a nie zmysłowo. Platon podzielił poznanie na dwa – poznanie intelektualne i poznanie zmysłowe, co do dziś obowiązuje. Badania Hansa Beltinga pokazują nam jak obrazy wpływają na nasze życie i doświadczenia. Jego zdaniem nie jest ważne definiowanie zawartości obrazów, ale lokalizacja ich w ciele człowieka. Miejsce obrazu znajduje się w człowieku, w jego pamięci i myśli. Interesujące staje się więc pytanie – co obraz z nami robi i w jaki sposób obrazy nas stwarzają? Dzięki pracy badaczy dostrzegamy więc, że obraz dzisiaj nie tylko opisuje rzeczywistości, ale staje się bardzo ważnym elementem jej budowania.
Każdy z nas widzi świat takim jakim chce go zobaczyć. Widzenie to uzależnione jest od tego kim jesteśmy i co w sobie nosimy. Nasz mózg widzi tylko to co wie, tego czego nie wie, nie zobaczy. Żeby wymyślić coś co jest istotne musimy użyć nie tylko myślenia, ale też czegoś co nazywa się intuicją, czegoś co jest duchowością. Tą właśnie drogą podążają nasi studenci, opowiadając za pomocą obrazów, jak doświadczamy siebie w świecie, w którym żyjemy.
Kurator wystawy: Tomasz Michałowski

Akademia Fotografii i Przedsiębiorczości jest szkołą z unikalnym programem nauczania fotografii artystycznej i komercyjnej. Wernisaż wystawy złożonej głównie z prac absolwentów I roku odbędzie się 8 października 2015 r. o godz. 20:30 w OiFP przy ul. Odeskiej 1. Drugą część wystawy – działania intermedialne –można oglądać na wydziale Architektury Politechniki Białostockiej, przy ul. O. Sosnowskiego 11 od 1 października 2015 r.

 

Pełny program festiwalowy dostępny jest na stronie Białystok Interphoto.

 

Informacje o wystawach: materiały prasowe Organizatora.

 

 

 

 

Źródło