W nastrój nocy letnich, „Nocy magicznych, żarliwych, szalonych...”, wprowadzi nas koncert symfoniczny na zakończenie sezonu artystycznego w piątek, 23 czerwca w sali koncertowej Opery i Filharmonii Podlaskiej przy ulicy Podleśnej 2, który poprowadzi Maestro Paweł Kotla.
Maestro Paweł Kotla
W pierwszej części koncertu usłyszymy Suitę „Sen nocy letniej” Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego w wykonaniu Chóru Dziecięcego i Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz solistek: Marty Boberskiej – sopran i Anny Wolfinger – sopran. – Otwierająca ją Uwertura rozpoczyna się trzykrotnym zawołaniem instrumentów dętych, początkowe fanfary rozbrzmiewają delikatnie w partii fletów, za chwilę klarnetów, aż po pełny akord grany pianissimo przez wszystkie dęte drewniane – pisze Magdalena Gajl. – Dołączają do nich rogi, nieodzowne w leśnym pejzażu. Filigranowa i nieuchwytna jest też główna myśl, temat leśnych duszków, rozwijający się na przyspieszonym oddechu, w delikatnych figurkach skrzypiec divisi – szemrzą i iskrzą, „rozszumiając” las. Z powodu tych lotnych smyczków opis stylu Mendelssohna nie obywa się bez określenia: Elfenromantiek – „elfowa romantyka”. Uwertura zawiera też akcenty komiczne, odzwierciedlające postaci z gminu – ludowe „puste kwinty” czy charakterystyczny skok melodii imitujący śmiech osła (oślą głowę przyprawia złośliwy Puk krawcowi Spodkowi). Pojawiają się jeszcze raz w Tańcu klaunów. Wszystkie te wątki połączył kompozytor w idealnej harmonii, nie budząc słuchacza ze snu o szekspirowskiej letniej nocy. Najsłynniejszą częścią utworu jest Marsz weselny, a wśród partii wokalnych szczególny urok ma Kołysanka Elfów.
W drugiej części wieczoru Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej przywołają z kolei ducha dwójki poetów: Johna Donne’a, angielskiego metafizyka i Emily Dickinson, wielkiej reformatorki poezji amerykańskiej.
Pierwsza część „Harmonium” Johna Adamsa to opracowanie wiersza „Negative love” (Negatywna miłość Donne’a, w którym odnosi się on do „negatywnej teologii” wczesnochrześcijańskiego mnicha syryjskiego, świętego Dionizosa Areopagity, który twierdził, że Bóg jest ukryty w ciemności i może być rozumiany jedynie przez negację, przez to, czym nie jest.
Druga część „Harmonium” swoim minimalistycznym charakterem idealnie współgra z programową prostotą wierszy Dickinson, z jej maksymalnym zagęszczeniem bogactwa sensów w jak najskromniejszej wypowiedzi. W „Because I could not stop for Death” (Nie mogłam stanąć i czekać na Śmierć) i „Wild Nights” (Dzikie noce) zabrzmi zbiorowa modlitwa chóru – jednogłośnego, potem coraz bardziej rozdzielającego się i poszukującego nowych współbrzmień albo podkreślającego tekst. Chór dąży do ekstatycznej kulminacji na słowach o nadziei na wieczność. Wieczność okazuje się spokojem trwania śpiewu i dźwięku instrumentów przypominających dzwonki kołysane przez wiatr. Muzyka przechodzi płynnie w ekstatycznie namiętny finał: „Przez Raj wiosłować – przez Morza Rozległość! Byle przybić – tej Nocy – do Brzegu Twojego!” (tłum. S. Barańczak).
Chóru OiFP przygotowała Violetta Bielecka, Chór Dziecięcy – Ewa Barbara Rafałko.
Rzeczywiście, upragnione „Szalone – Dzikie Noce!” nadchodzącego lata zapowiada koncert pod kierownictwem Maestro Pawła Kotli.
Zapraszamy!
KONCERT SYMFONICZNY
ZAKOŃCZENIE SEZONU ARTYSTYCZNEGO
NOCE MAGICZNE, ŻARLIWE, SZALONE...
23 CZERWCA 2017
Sala koncertowa | ul. Podleśna 2 | godz. 19.00
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847)
Suita „Sen nocy letniej”
I. Overture, op 21: Allegro di molto
Zwischenaktmusik op. 61 (Muzyka międzyaktowa)
II. Scherzo: Allegro vivace
III. Intermezzo: Allegro appassionato
IV. Nocturne: Con molto tranquillo
V. Hochzeitsmarsch: Allegro vivace
John Adams (ur. 1947)
„Harmonium”
I. „Negative Love” (sł. J. Donne)
II. „Because I could not stop for Death” (sł. E. Dickinson)
III. „Wild Nights” (sł. E. Dickinson)
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej
Paweł Kotla dyrygent
Marta Boberska sopran
Anna Wolfinger sopran
Violetta Bielecka przygotowanie Chóru OiFP
Ewa Barbara Rafałko przygotowanie Chóru Dziecięcego OiFP
Andrzej Bajguz recytacja
PAWEŁ KOTLA
Absolwent dyrygentury Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (R. Dudek, B. Madey), muzykologii Uniwersytetu w Oksfordzie (A. Parrott) i kursów mistrzowskich w Wiedniu, Sienie, Innsbrucku oraz u legendarnego prof. J. Panuli. Od 1997 r. mieszka w Londynie, gdzie był m.in. dyrygentem London Symphony Orchestra. Twórca i pierwszy szef artystyczny I, CULTURE Orchestra, oficjalnej orkiestry polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Asystent światowej klasy dyrygentów (Sir C. Davis, V. Gergiev, Sir S. Rattle, Sir N. Marriner, Y. Temirkanov). W latach 1996–1998 dyrektor artystyczny Oxford University Philharmonia, 1997–1998 dyrygent przy słynnym Wydziale Operowym Guildhall School of Music and Drama w Londynie. W 2008 roku jako jedyny dotąd polski dyrygent wystąpił z Młodzieżową Orkiestrą Unii Europejskiej (EUYO) w Parlamencie Europejskim w Strasburgu, otwierając uroczystości obchodów jego 50-lecia. Dyrygował niemal wszystkimi polskimi filharmoniami, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Filharmonią Narodową, Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Operą na Zamku w Szczecinie, Warszawską Operą Kameralną, Orquestra Sinfônica Municipal de São Paulo, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, Filharmonią Petersburską, Drottningholms Barockensemble, City of Birmingham Symphony Orchestra, Narodową Orkiestrą Ukrainy, Państwową Filharmonią Białorusi, Narodową Orkiestrą Kameralną Gruzji, London Mozart Players. Koncertował m.in. w Ópera São Paulo, Opera Monte-Carlo, Filharmonii Narodowej, Operze Narodowej Ukrainy, Berwaldhallen w Sztokholmie, Filharmonii Berlińskiej, Operze Królewskiej w Madrycie, Filharmonii Petersburskiej, Konserwatorium Królewskim w Brukseli, Barbican Centre, Royal Albert Hall i Royal Festival Hall w Londynie. Jego nagrania transmitowały stacje radiowe w Szwecji, Słowenii, Belgii, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. W 2007 roku wygrał konkurs Fundacji Murray-Smith Laird i został zaproszony do współpracy z London Symphony Orchestra w ramach prestiżowego programu Sir C. Davisa. Juror Konkursu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego i konkursu Młody Muzyk Roku Eurowizji. W 2016 roku otrzymał Złotą Odznakę Gryfa Zachodniopomorskiego. Od 2016 roku kierownik artystyczny i pierwszy dyrygent Opery i Filharmonii Podlaskiej.
MARTA BOBERSKA
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem). Jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Na scenie tego teatru wykonywała już ponad 30 partii operowych, przede wszystkim w operach W.A. Mozarta, G. Rossiniego, G.F. Händla, C. Monteverdiego, H. Purcella. Prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą, wykonując m.in. utwory kameralne i oratoryjno-kantatowe oraz muzykę współczesną. Występuje w czołowych teatrach operowych oraz filharmoniach kraju. Współpracuje również z Polskim Radiem. Jest zapraszana do udziału w wielu festiwalach w kraju i za granicą. Nagrała wiele płyt kompaktowych, posiada również liczne nagrania radiowe i telewizyjne. Dokonała wielu nagrań muzyki filmowej, m.in. do obrazów A. Wajdy i A. Holland. W swoim dorobku posiada również nominacje i nagrody muzyczne. W 2009 roku Nagrodę Muzyczną Fryderyk otrzymała płyta „Msze” S. Moniuszki z jej udziałem. Za osiągnięcia artystyczne została odznaczona medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
ANNA WOLFINGER
Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Już jako studentka współpracowała z Krakowską Operą Kameralną (w spektaklach: „La serva padrona” i „Livietta e Tracollo” G.B. Pergolesiego oraz „Die Schuldigkeit des ersten Gebots” W.A. Mozarta). Artystka występowała na wielu festiwalach muzycznych, m.in. Festiwalu Sztuk Dawnych „Imieniny Izabeli Branickiej” w Białymstoku, Noc Cracovia Sacra w Krakowie, Iubilaei Cantus w Nowym Sączu, Międzynarodowym Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych „Muzyka i Sacrum” w Chrzanowie, Wratislavia Cantans we Wrocławiu czy Festiwalu Belcanto w Nałęczowie. Brała udział w prawykonaniu oratorium „Oto wierny sługa mój” H. Kowalskiego i P. Pałki. Laureatka Grand Prix III Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. J. Kiepury w Krynicy-Zdroju, VI Ogólnopolskiego Konkursu Sztuki Wokalnej „Złote Głosy” w Warszawie, XIV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. I. Godina we Vrablach oraz I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Mławie, a także finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. F. Viňas w Barcelonie oraz Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Belvedere” im. H. Gabora w Düsseldorfie. Od 2012 roku solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej, na deskach której występuje w takich spektaklach, jak: „Korczak” Ch. Williamsa (Basia), „Straszny dwór” S. Moniuszki (Hanna), „Skrzypek na dachu” J. Bocka (Hudel), „Pimpinone” G.Ph. Telemanna (Vespetta), „Upiór w operze” A. Lloyda Webbera (Carlotta), „Traviata” G. Verdiego (Annina), „Czarodziejski flet” W. A. Mozarta (Papagena), „Carmen” G. Bizeta (Frasquita, Micaëla) oraz „Zemsta nietoperza” J. Straussa (Adela). Od marca 2016 występuje również na scenie Opery Krakowskiej, wykonując partię Fiorilli w operze „Turek we Włoszech” G. Rossiniego oraz w nadchodzącym sezonie partię Noriny w operze „Don Pasquale” G. Donizettiego. W grudniu 2016 wraz z zespołem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej weźmie udział w wykonaniu spektaklu „Pasażerka” M. Weinberga (Yvette) na scenie Tianjin Grand Theatre w Chinach.
VIOLETTA BIELECKA
Dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, pedagog. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Białymstoku w klasie fortepianu Z. Frankiewicz. Studiowała dyrygenturę chóralną pod kierunkiem prof. prof. J. Boka i R. Zimaka w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem). W 2000 r. otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych z rąk Prezydenta RP. Jest profesorem zwyczajnym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku (1999–2005 kierownik Zakładu Dyrygentury Chóralnej, obecnie kierownik Katedry Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Artystycznej; 2005–2012 Prodziekan Wydziału). Prowadzi klasę śpiewu w Zespole Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego w Białymstoku. Kierowała tam Chórem Żeńskim ZSM „Schola Cantorum Bialostociensis” (1987–2009). W latach 1995–2017 pełniła funkcję Prezesa Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chóralnej „Cantica Cantamus” w Białymstoku, przy którym w latach 1998–2006 prowadziła Białostocki Chór Kameralny „Cantica Cantamus”. Była inicjatorem i organizatorem Międzynarodowych warsztatów młodzieży polskiej i polonijnej Polskiej Filharmonii Pokoju. W latach 1995–1997 była konsultantem wokalnym Chóru Operowego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Do współpracy zaproszono ją ponownie 2015 r. do przygotowania premiery opery S. Moniuszki „Straszny dwór”. Uhonorowana m.in.: Odznaką Honorową Województwa Podlaskiego w dziedzinie upowszechniania kultury muzycznej (2017), Nagrodą Prezydenta Miasta Białegostoku za całokształt dokonań artystycznych (2016), Medalem „Zasłużony dla UMFC” nadanym przez Rektora prof. dra hab. Ryszarda Zimaka (2014), Złotym Medalem za Długoletnią Służbę nadanym przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego (2010), Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego I stopnia za osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne (2009), Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), Złotym Krzyżem Zasługi nadanym przez Prezydenta RP (2002), Nagrodą Marszałka Województwa Podlaskiego (2002) itp. W 2013 r. odebrała w Poznaniu Nagrodę im. J. Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki i propagowanie muzyki polskiej.
EWA BARBARA RAFAŁKO
Dyrygent Chóru Dziecięcego OiFP. Absolwentka Wydziału Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (Filia w Białymstoku). Ukończyła Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie (1998) i Podyplomowe Studium Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (2000) oraz Podyplomowe Mistrzowskie Studia Wokalne w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. G. Krajewskiej-Ambroziak (2006). W 2007 r. uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej (dyscyplina artystyczna – dyrygentura) w Akademii Muzycznej w Warszawie. Jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina (Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku). Pracuje w białostockim Zespole Szkół Muzycznych oraz w Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim. Prowadzi zajęcia na Podyplomowych Studiach Chórmistrzostwa i Emisji Głosu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Współpracowała jako dyrygentka z Chórem Politechniki Białostockiej, Chórem Międzywydziałowym Uniwersytetu Muzycznego w Białymstoku, Chórem Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania, Chórem Kameralnym przy Fundacji Muzyki Kameralnej i Organowej w Hajnówce, z którymi osiągnęła liczne sukcesy. Dyrygowała koncertami wokalno-instrumentalnymi, występowała również jako solistka dzieł oratoryjnych. Jest opiekunem artystycznym i członkiem oktetu Gaudium oraz zespołu Vis Maior. Zasiadała w jury konkursów chóralnych i zespołów wokalnych. Prowadzi warsztaty wokalne, chóralne i metodyczne. Uhonorowana dyplomem dla najlepszego dyrygenta na Festiwalu Muzyki Chóralnej „Łapskie Te Deum” (1999), nagrodą dla najlepszego dyrygenta na Międzynarodowym Festiwalu „Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej” (2005). Nominowana do nagrody Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej oraz do nagrody Nauczyciel Mądry Sercem. Wyróżniona nagrodą Przewodniczącego Rady Miasta Białegostoku w 2014/2015 za całokształt dotychczasowej działalności. W 2015 r. otrzymała odznakę honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla kultury polskiej”. Od 2011 r. pełni funkcję dyrygenta i kierownika artystycznego Chóru Dziecięcego OiFP, który brał udział w wykonaniach m.in. musicalu „Korczak” Ch. Williamsa, III Symfonii „Kaddish” L. Bernsteina, koncercie „Boże Narodzenie w muzyce”, operze „Traviata” G. Verdiego, musicalu „Skrzypek na dachu” J. Bocka, wersji koncertowej opery „Tosca” G. Pucciniego, przedstawieniach: „Muzyczne przygody Pana Kleksa”, „Michael Jackson symfonicznie” oraz koncertach: „Hommage à Józef Świder”, „Z życia do życia” – pamięci św. Jana Pawła II z udziałem Lubelskiej Federacji Bardów, „Mijają lata, zostają piosenki” i „Carmina Burana” C. Orffa.