Już w piątek 1 grudnia na scenę Opery i Filharmonii Podlaskiej powraca „Zemsta nietoperza”, jedna z najsłynniejszych operetek wiedeńskich, będzie tu grana do 11 lutego 2018 roku.
Dzieło Johanna Straussa, „króla walca”, swą popularność zawdzięcza nie tylko porywającej muzyce, która trafia prosto do serca słuchaczy, lecz również dowcipnym dialogom genialnie przetłumaczonym przez Juliana Tuwima.
Akcja operetki została osadzona w XIX-wiecznym podwiedeńskim kurorcie. Wzięty finansista, skazany przez sąd na karę więzienia – Gabriel von Eisenstein, postanawia ostatni dzień swojej wolności spędzić na balu wydanym przez księcia Orłowskiego. Zarówno on, jak i jego żona Rosalinda oraz ich pokojówka Adela zostają wciągnięci w intrygę misternie zaplanowaną przez doktora Falka – przyjaciela Eisensteina. Impreza jest w istocie pretekstem do ośmieszenia Eisensteinia, który rok wcześniej podczas zabawy karnawałowej porzucił Falka w centrum Wiednia, zmuszając go do powrotu do domu w stroju nietoperza.
Zabawna historia intrygi zyskała na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej nietypową oprawę. Reżyserii podjął się Andrzej Bubień, wieloletni dyrektor artystyczny Teatru na Wasiljewskiej w Sankt Petersburgu. Scenografię na potrzeby spektaklu zaprojektował prof. Paweł Dobrzycki, znany białostockiej publiczności z realizacji spektakli „Straszny dwór”, „Korczak”, „Upiór w operze”, „Skrzypek na dachu” i „Traviata”. Akcja operetki rozgrywa się w efektownych scenografiach nawiązujących do secesji wiedeńskiej, które w pełni oddają bogactwo i przepych XIX-wiecznych salonów wiedeńskich. Główną inspiracją projektów scenograficznych były prace jednego z najznamienitszych i najbardziej rozpoznawalnych przedstawicieli secesji – Gustava Klimta. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Grzegorz Berniak, dyrygent na stałe współpracujący z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, dyrygujący m.in. operami „Traviata”, „Czarodziejski flet” i „Carmen” oraz musicalami „Upiór w operze” i „Skrzypek na dachu”. Choreografię przygotował Jarosław Staniek, słynący z realizacji takich hitów musicalowych, jak „Jesus Christ Superstar”, „Chicago” czy „Hair”. Magiczną scenografię dopełniają kostiumy autorstwa Anity Bojarskiej, artystki współpracującej z Teatrem Rozrywki. Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowała prof. Violetta Bielecka, kierownik artystyczny Chóru.
– W Białymstoku dzielnie walczy Damian Tanajewski, młody i ambitny dyrektor Opery Podlaskiej – pisał Sławomir Pietras, popularyzator opery i baletu, wykładowca w szkołach baletowych w Łodzi, Warszawie i Poznaniu oraz na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, współzałożyciel i pierwszy prezes Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów, wieloletni dyrektor polskich teatrów operowych, takich jak Opera Śląska, Opera Wrocławska, Operetka Dolnośląska, Teatr Wielki w Łodzi, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, Teatr Wielki w Poznaniu. – W trosce o karnawałową widownię wyprodukował monumentalną inscenizację „Zemsty nietoperza”. (...) Reżyseria Andrzeja Bubienia jest walorem tego spektaklu, a starannie dobrana obsada solistów wręcz rewelacją!
Takiej Rozalindy jak Ewa Vesin trudno gdziekolwiek szukać. Alfred kreowany przez Adama Zdunikowskiego przejdzie do historii polskiej operetki. Eisenstein w wykonaniu Tomasza Raka to rola do pokazania na każdej scenie. Adela śpiewana przez Marię Rozynek potwierdza opinie o talencie tej wschodzącej gwiazdy koloratury. Natomiast w Arkadiuszu Anyszce (dr Falke) odnalazłem nie tylko piękny głos barytonowy, ale i spore umiejętności aktorskie. Podobał się również Dariusz Machej (Frank), Tomasz Piluchowski (dr Blind), Ryszard Doliński (Frosch), kostiumy Anity Bojarskiej, choreografia Jarosława Stańka i kierownictwo muzyczne Grzegorza Berniaka.
Byłoby dobrze wspierać Damiana Tanajewskiego i otaczający go zespół. Widać wyraźnie, że czyni to publiczność, jeszcze niepewna, czy i kiedy bić brawo, ale zakończenie spektaklu oklaskująca z należytym entuzjazmem. Zachęcając władze białostockie do traktowania swego nowo wybudowanego teatru jak przysłowiowego oczka w głowie, przypominam, że tylko te miasta liczą się w Polsce i na świecie, które w swych murach posiadają artystyczny klejnot, jakim zawsze jest Opera. Białystok dołącza właśnie do tej grupy.
Johann Strauss
Zemsta nietoperza
Kierownictwo muzyczne Grzegorz Berniak
Reżyseria Andrzej Bubień
Choreografia Jarosław Staniek
Przygotowanie chóru Violetta Bielecka
Obsada
Rosalinda
Ewa Vesin | Katarzyna Trylnik | Agnieszka Dondajewska
Adela
Maria Rozynek-Banaszak | Anna Wolfinger | Magdalena Masiewicz
Eisenstein
Tomasz Rak | Rafał Bartmiński
Alfred
Adam Zdunikowski | Przemysław Borys
Orlofsky
Anna Bernacka | Joanna Motulewicz | Monika Ziółkowska
Frank
Grzegorz Szostak | Dariusz Machej
Dr Falke
Arkadiusz Anyszka| Tomasz Rak
Dr Blind
Tomasz Piluchowski | Tomasz Madej | Rafał Supiński
Ida
Karolina Kuklińska | Magdalena Masiewicz | Monika Sasinowska
Frosch
Ryszard Doliński | Andrzej Beja-Zaborski
Adiutant
Rafał Supiński | Jacek Borowski
Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Tancerze
Patrycja Kozłowska, Ewelina Kruk, Hanna Mocarska, Nika Warszawska-Ratajczak, Mayu Gralińska-Sakai, Klaudia Nierodzik (swing), Emilia Ohajm (swing), Natalia Jóźwiak (swing)
Santiago Bello, Arkadiusz Jarosz, Bartłomiej Marszałek
Gabriel Piotrowski, Patryk Rybarski,
Piotr Jeznach (swing), Tomasz Kozłowski (swing), Tomasz Graczyk (swing)
Fot. M. Heller