W niedzielę 10 grudnia o godz. 17.00 Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na koncert Chóru Dziecięcego pod kierownictwem Ewy Barbary Rafałko. Występ najmłodszych głosów sceny operowej związany jest z wydaniem płyty „Świątecznej życzenia” – już od jutra dostępnej w kasach OiFP. Koncert odbędzie się w sali przy ulicy Podleśnej 2.
– To było dawno temu. Sylwia była malutka. Jej mama Ewa Barbara Rafałko prowadziła oktet wokalny Gaudium – to po łacinie radość – wspomina Magdalena Gajl. – Radość przeżywają ci, którzy mają płytę zespołu, do cna wykupioną: „Kolędy na trzeci dzień świąt” (DUX, rok 2000). Sylwia, dziś piękna i mądra kobieta, dziecięcym głosikiem śpiewa tam: „Ja kocham Cię, Jezu, i proszę Cię, stój przy moim łóżeczku, aż zgaśnie gwiazd rój”.
Ewa Barbara Rafałko od pięciu lat prowadzi Chór Dziecięcy przy Operze i Filharmonii Podlaskiej, przywołując i zwielokrotniając tamtą chwilę wspólnego muzykowania z córeczką. Nie ma bardziej wzruszającej muzyki, niż ta śpiewana przez dziecko – kiedyś przez Sylwunię, dziś przez inne dzieci. Kojarzą się z aniołkami, choć by stać się nimi, zmuszają się do dorosłej, ciężkiej pracy; ćwiczą przez cały rok trzy razy w tygodniu po dwie godziny, dziesięć dni wakacji spędzają na wokalnych warsztatach. A dorosłość, tak dzielnie oswajana, okazuje się w końcu niewdzięczna, najboleśniej w przypadku chłopców. Pewnego dnia zjawiają się na próbie i już wiadomo, że to koniec. Pracują jeszcze jakiś czas z innymi, choć już nie wystąpią na koncercie. To historia wielu chórów dziecięcych. Ale ta bardziej nas porusza, bo te dzieci są nasze. Płyt powinno być tyle, ile było „składów”. A tymczasem ta jest druga. Pierwsza w tym roku otrzymała nagrodę Fryderyka za IV Symfonię Pawła Łukaszewskiego. Najmocniejszym, wzruszającym akcentem „Symfonii Miłosierdzia” jest śpiew Chóru Dziecięcego Opery i Filharmonii Podlaskiej.
Bożonarodzeniowe piosenki dzisiejszego koncertu wyrażają radość i poczucie wspólnoty z całym światem, jak latynoska kolęda z Puerto Rico, z historią polskiej piosenki. „Jest taki dzień” to tytułowa piosenka longplayu Czerwonych Gitar z 1976 roku: „Jeden dzień w roku”. „Na całej połaci śnieg”, dowcipny i smutny jednocześnie zimowy przebój Jerzego Wasowskiego do słów Jeremiego Przybory, z repertuaru Kaliny Jędrusik i Anny Marii Jopek, zyskuje inny wymiar dzięki nowej aranżacji, a także dlatego, że został z lekka „ocenzurowany”. Jacek Kaczmarski też nie każdą kołysankę napisał po to, by ją dzieciom śpiewać. Tę dzisiejszą, rozpoczynającą się od słów „Po stajence przebiegł chłodu dreszcz”, stworzył wraz ze Zbigniewem Łapińskim – kompozytorem. Zapewne wyrosła z ich wspólnego doświadczenia ojcostwa.
Wystąpi Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku i znani białostockiej (i nie tylko) publiczności soliści: Ewa Barbara Rafałko, Bartłomiej Łochnicki, Rafał Supiński.
Za sukces uznano niedawno musical „Doktor Żywago”, zorkiestrowany przez wiolonczelistę i bibliotekarza Orkiestry OiFP, Krzysztofa Dombka. Także na tym koncercie usłyszymy utwory w opracowaniach białostockich aranżerów – a zarazem muzyków OiFP: Andrzeja Makala, perkusisty Orkiestry, kierownika muzycznego i pianisty Big Bandu oraz Marcina Nagnajewicza, gitarzysty Big Bandu, muzyka klasycznego i jazzowego.
Zapraszamy!
KONCERT TOWARZYSZĄCY
PREMIERZE PŁYTY
„ŚWIĄTECZNE ŻYCZENIA”
10 GRUDNIA 2017
SALA KONCERTOWA | UL. PODLEŚNA 2 | GODZ. 17.00
Na całej połaci śnieg
muz. J. Wasowski / sł. J. Przybora / ar. A. Makal / solo E.B. Rafałko
Świąteczne życzenia / The Christmas Song
muz. M. Tormé / sł. R. Wells / ar. M. Nagnajewicz / solo B. Łochnicki
Sanna we dwoje / Sleigh Ride
muz. L. Anderson / sł. M. Parish / ar. M. Nagnajewicz
Dzwonku dzwoń / Jingle Bells
muz. i sł. J. Pierpont / ar. A. Makal
Kołysanka (Kolęda)
muz. Z. Łapiński / sł. J. Kaczmarski / ar. M. Nagnajewicz / solo R. Supiński
Jest taki dzień
muz. S. Krajewski / sł. K. Dzikowski / ar. A. Makal
Niech sypie śnieg / Let It Snow
muz. J. Styne / sł. S. Cahn / ar. M. Nagnajewicz / solo B. Łochnicki
Pójdźmy wszyscy do stajenki
ar. A. Makal
Białe święta / White Christmas
muz. i sł. I. Berlin / ar. M. Nagnajewicz
Śnieżny czas / Winter Wonderland
muz. F. Bernard / sł. R.B. Smith / ar. A. Makal / solo E.B. Rafałko i B. Łochnicki
Oto o północy
ar. M. Nagnajewicz
Nie martw się, już blisko białe święta / Have Yourself a Merry Little Christmas
muz. H. Martin / sł. R. Blane / ar. A. Makal
Świąt wesołych, dobrych świąt / Merry Christmas Everyone
muz. i sł. B. Heatlie / ar. M. Nagnajewicz
Autorem polskich tekstów piosenek jest Tomasz Wyszkowski.
Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej
Ewa Barbara Rafałko dyrygent, wokal
Bartłomiej Łochnicki wokal
Rafał Supiński wokal
Marcin Nagnajewicz fortepian, instrumenty klawiszowe, gitara
Andrzej Makal fortepian, instrumenty perkusyjne
Maksymilian Młynek saksofon altowy
Kamil Skorupski saksofon sopranowy, saksofon tenorowy
Paweł Waśkowski saksofon barytonowy, klarnet
Tomasz Witek trąbka
Piotr Skórka gitara basowa
Marcin Jadczak perkusja
CHÓR DZIECIĘCY OPERY I FILHARMONII PODLASKIEJ
Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej powstał we wrześniu 2011 roku z inicjatywy ówczesnego Dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku R. Skolmowskiego. Dyrygentem Chóru jest dr Ewa Barbara Rafałko. Najważniejszym przedsięwzięciem zrealizowanym przez Zespół było wzięcie udziału w musicalu Ch. Williamsa „Korczak”, którego premiera uświetniła inaugurację nowego gmachu Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku. W trakcie trzech kolejnych sezonów artystycznych Chór miał okazję występować podczas wielu koncertów symfonicznych i kameralnych organizowanych w salach Opery i Filharmonii Podlaskiej, a także na koncertach kolęd czy występach okolicznościowych, m.in. z okazji obchodów 20-lecia Biebrzańskiego Parku Narodowego. Wraz z Chórem i Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej Chór Dziecięcy wykonał m.in. monumentalną III Symfonię „Kaddish” L. Bernsteina czy „Carmina Burana” C. Orffa. Uczestniczył także w licznych koncertach gościnnych poza gmachem instytucji. Chórzyści zaprezentowali się w spektaklach Opery i Filharmonii Podlaskiej – musicalach „Skrzypek na dachu” J. Bocka w reżyserii R. Skolmowskiego i „Doktorze Żywago” L. Simon w reżyserii J. Szydłowskiego oraz w operach „Traviata” G. Verdiego w reż. R. Skolmowskiego (żonglując w scenie karnawału piłkami, poikami i talerzami), „Carmen” G. Bizeta w reżyserii B. Redo-Dobber i „Cyganeria” G. Pucciniego w reżyserii M. Sartovej. W swoim repertuarze Chór Dziecięcy ma także koncert pt.: „Mijają lata, zostają piosenki”. W 2016 r. Chór Dziecięcy wraz z Orkiestrą OiFP wziął udział w polskim prawykonaniu utworu „Pluton, odnowiciel” C. Matthewsa pod dyrekcją P. Kotli. Zespół także jako pierwszy wraz z Chórem i Orkiestrą OiFP wykonał IV Symfonię „Symphony on the Mercy of God” P. Łukaszewskiego pod kierownictwem W. Michniewskiego. Album „Symphony on the Mercy of God” P. Łukaszewskiego z udziałem solistów: A. Mikołajczyk-Niewiedział i M. Nerkowskiego oraz Chóru, Chóru Dziecięcego i Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją W. Michniewskiego otrzymał Fryderyka w kategorii: Album Roku Muzyka Współczesna (2017).
EWA BARBARA RAFAŁKO
Absolwentka Wydziału Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (Filia w Białymstoku). Ukończyła Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie (1998) i Podyplomowe Studium Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (2000) oraz Podyplomowe Mistrzowskie Studia Wokalne w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. G. Krajewskiej-Ambroziak (2006). W 2007 r. uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej (dyscyplina artystyczna – dyrygentura) w Akademii Muzycznej w Warszawie. Jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina (Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku). Pracuje w białostockim Zespole Szkół Muzycznych oraz w Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim. Prowadzi zajęcia na Podyplomowych Studiach Chórmistrzostwa i Emisji Głosu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Współpracowała jako dyrygentka z Chórem Politechniki Białostockiej, Chórem Międzywydziałowym Uniwersytetu Muzycznego w Białymstoku, Chórem Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania, Chórem Kameralnym przy Fundacji Muzyki Kameralnej i Organowej w Hajnówce, z którymi osiągnęła liczne sukcesy. Dyrygowała koncertami wokalno-instrumentalnymi, występowała również jako solistka dzieł oratoryjnych. Jest opiekunem artystycznym i członkiem oktetu Gaudium oraz zespołu Vis Maior. Zasiadała w jury konkursów chóralnych i zespołów wokalnych. Prowadzi warsztaty wokalne, chóralne i metodyczne. Uhonorowana dyplomem dla najlepszego dyrygenta na Festiwalu Muzyki Chóralnej „Łapskie Te Deum” (1999), nagrodą dla najlepszego dyrygenta na Międzynarodowym Festiwalu „Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej” (2005). Nominowana do nagrody Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej oraz do nagrody Nauczyciel Mądry Sercem. Wyróżniona nagrodą Przewodniczącego Rady Miasta Białegostoku w 2014/2015 za całokształt dotychczasowej działalności. W 2015 r. otrzymała odznakę honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla kultury polskiej”. Od 2011 r. pełni funkcję dyrygenta Chóru Dziecięcego OiFP, który brał udział w wykonaniach m.in. musicalach „Korczak” Ch. Williamsa i „Skrzypek na dachu” J. Bocka, operach „Traviata” G. Verdiego i „Cyganeria” G. Pucciniego, III Symfonii „Kaddish” L. Bernsteina, koncercie „Boże Narodzenie w muzyce”, wersji koncertowej opery „Tosca” G. Pucciniego, przedstawieniach: „Muzyczne przygody Pana Kleksa”, „Michael Jackson symfonicznie” oraz koncertach: „Hommage a Józef Świder”, „Z życia do życia” – pamięci św. Jana Pawła II z udziałem Lubelskiej Federacji Bardów, „Mijają lata, zostają piosenki” i „Carmina Burana” C. Orffa.
BARTŁOMIEJ ŁOCHNICKI
Absolwent białostockiego Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. U. Trawińskiej-Moroz oraz Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Białymstoku w klasie skrzypiec. Od 2006 r. jest artystą Opery i Filharmonii Podlaskiej. Wielokrotnie brał udział w przedstawieniach dzieł operowych, m.in. „Strasznego dworu” S. Moniuszki, „Traviaty” G. Verdiego, „Czarodziejskiego fletu” W.A. Mozarta. Od 2012 r. jest solistą Big Bandu Opery i Filharmonii Podlaskiej – wykonuje z tym zespołem utwory T. Hatcha, K. Weilla, S. Cahna, M. Shumana czy F. Sinatry oraz M. Buble. Na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej kreuje rolę Buli w musicalu „Korczak” Ch. Williamsa (reż. R. Skolmowski), Raoula de Chagny w musicalu „Upiór w operze” A. Lloyda Webbera (reż. W. Kępczyński), Perczyka w musicalu „Skrzypek na dachu” J. Bocka (reż. R. Skolmowski), Lillasa Pastii w operze „Carmen” (reż. B. Redo-Dobber), Sierżanta w operze „Cyganeria” G. Pucciniego (reż. M. Sartova) oraz Paszy Antipowa/Strielnikowa i Liberiusza w musicalu „Doktor Żywago” L. Simon (reż. J. Szydłowski). Bierze udział w spektaklu „Kwartet dla czterech aktorów” B. Schaeffera (reż. M. Tyszkiewicz), a także – wraz z artystami Teatru Muzycznego „Roma” – w przedstawieniu muzycznym „Prosimy nie wyrywać foteli, czyli krótka historia muzyki rozrywkowej” (reż. J. Szydłowski). Występuje w bajkach muzycznych „Brzydki Kaczorek” M. Urbanka i „Adonis ma gościa” F. Apke, obu w reżyserii J. Szydłowskiego.
RAFAŁ SUPIŃSKI
Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie. Edukację kontynuował w Czechach na Janačkova Akademie Muzickych Uměni w Brnie. Obecnie student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim. Dwukrotny stypendysta Małopolskiej Fundacji „Sapere Auso” (za szczególne osiągnięcia artystyczne) oraz stypendysta Fundacji im. Z. i W. Pokusów Wspierania Edukacji Młodzieży Wiejskiej. Zagrał m.in. w polskiej prapremierze farso-wodewilu „Pińska szlachta” w reżyserii M. Pinihina (Teatr Rampa w Warszawie), w światowej prapremierze musicalu „Mały Lord” S. Markwicka w reżyserii J. Szydłowskiego w Operze Krakowskiej i w słuchowisku Radia Kraków „Wesele” S. Wyspiańskiego w reżyserii A. Seweryna. Na deskach scenicznych wystąpił ponadto w spektaklu muzyczno-tanecznym „Tango Piazzolla” w reżyserii W. Mazurkiewicza i R. Talarczyka oraz musicalu „Awantura o Basię” w reżyserii C. Domagały w Teatrze Rampa w Warszawie. Od marca 2013 r. jest aktorem-śpiewakiem Opery i Filharmonii Podlaskiej, gdzie występuje w musicalach: „Korczak” Ch. Williamsa, „Upiór w operze” A. Lloyda Webbera, „Skrzypek na dachu” J. Bocka i „Doktor Żywago” L. Simon, w operze „Traviata” G. Verdiego w reżyserii R. Skolmowskiego, a także w operetce „Zemsta nietoperza” J. Straussa. W spektaklu „Brzydki Kaczorek” M. Urbanka w reżyserii J. Szydłowskiego kreuje rolę głównego bohatera, w bajce muzycznej „Adonis ma gościa” F. Apke w reż. Szydłowskiego wciela się w rozkapryszoną papugę Adonisa, a w bajce muzycznej „Kot w butach” w reż. B.A. Bieleni zagrał m.in. zakochanego Jasia oraz okrutnego Imć Bombastę. Stworzył postać Romea w spektaklu muzycznym „Romeo i Julia” w reż. K. Deszcz w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku. Wcielił się w Bolesława Herberta i Zbigniewa Herberta w operze matematycznej „Paradoksalny rozkład sfery” w reż. R. Kołakowskiego, której premiera miała miejsce w Centrum Sztuki „Impart” we Wrocławiu. Od października 2017 r. jest także aktorem Teatru Muzycznego „Roma” w Warszawie, gdzie gra studenta Uniwersytetu Warszawskiego, Jeremiego, w musicalu „Piloci” w reż. W. Kępczyńskiego. Oprócz ścieżki aktorskiej, artysta stawia pierwsze kroki w reżyserii. Był asystentem reżysera przy takich tytułach, jak „Skrzypek na dachu”, „Czarodziejski flet” czy „Adonis ma gościa”, a także w operze „Carmen”.