W piątek 8 grudnia Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na koncert Zespołu Muzyki Dawnej CONSORT 415. Będzie to prawdziwa uczta muzyczna dla miłośników muzyki barokowej, a także okazja by posłuchać utworów wykonywanych na lutniczych kopiach instrumentów barokowych A. Stradivariusa, N. Amatiego i G. Dal Salo.
Powstanie barokowej opery było próbą wskrzeszenia greckiego dramatu, przynoszącego katharsis. Dzięki odkrywaniu nowych barw instrumentalnych, wypracowaniu katalogu środków muzycznej retoryki, kompozytorzy baroku dysponowali niespotykanym wcześniej bogactwem środków wyrazu. Mowę dźwięków odczytywano dzięki powszechnej wysokiej kulturze muzycznej – każdy średnio wykształcony rozumiał katalog muzycznych symboli, opisujących uczucia, świat przyrody i ich wzajemną harmonię i harmonię z Bogiem.
W pierwszej części koncertu usłyszymy „Sonatę Representativa in A” na skrzypce i basso continuo Heinricha Ignaza Franza von Bibera, suitę klawesynową „Les Fastes de la Grande et Ancienne Mxnxstrxndxsx” François Couperina oraz sonatę „La Cesta” op. 3 nr 2 na skrzypce i basso continuo Giovanniego Antonio Pandolfiego Meallego. W drugiej części zabrzmią koncerty fletowe Antonio Vivaldiego: „La Tempesta di Mare” („Burza na morzu”), „La Notte” („Noc”) i „Il Gardellino” („Szczygieł”).
Wystąpi Zespół Muzyki Dawnej CONSORT 415 w składzie: Anna Krzysztofik-Buczyńska – klawesyn i pozytyw, Amadeusz Buczyński – skrzypce barokowe, Julia Dombek – skrzypce, Radosław Koper – skrzypce, Anna Mikołajczak – altówka, Krzysztof Dombek – wiolonczela i viola da gamba, Rafał Makarski – kontrabas. Gościnnie zagra Paweł Książkiewicz – flet traverso.
Koncert odbędzie się w sali koncertowej przy ul. Podleśnej 2, o godz. 19.00.
Zapraszamy!
KONCERT KAMERALNY
„BAROKIEM MALOWANE”
8 GRUDNIA 2017
SALA KONCERTOWA | UL. PODLEŚNA 2 | GODZ. 19.00
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644–1704)
„Sonata Representativa in A” na skrzypce i basso continuo
Allegro – Słowik – Kukułka – Żaba – Adagio – Kura i kogut – Presto – Przepiórka – Kot – Marsz muszkietera – Allemande
François Couperin (1668–1733)
„Les Fastes de la Grande et Ancienne Mxnxstrxndxsx” („Wspaniałość Wielkiej i Starożytnej Ménéstrandise”) z XI Ordre na klawesyn solo
Akt 1. Notable i wyzwoleni mistrzowie Mxnxstrxndxsx
Akt 2. Lirnicy i żebracy
Akt 3. Żonglerzy, linoskoczkowie i kuglarze z ich niedźwiedziami i małpami
Akt 4. Inwalidzi albo ludzie kalecy w służbie wielkiej Mxnxstrxndxsx
Akt 5. Zamieszanie i ucieczka całej trupy spowodowane przez pijaków, małpy i niedźwiedzie
Giovanni Antonio Pandolfi Mealli (circa 1624/1630–1670/1687)
Sonata „La Cesta” op. 3 nr 2 na skrzypce i basso continuo
***
Antonio Vivaldi (1678–1741)
Koncerty fletowe op. 10:
„La Tempesta di Mare” („Burza na morzu”)
Allegro – Largo – Presto
„La Notte” („Noc”)
Largo
Fantasmi (Widma): Presto – Largo – Presto
"Il Sonno" ("Sen"): Largo
Allegro
„Il Gardellino” („Szczygieł”)
Allegro – Cantabile – Allegro
Wystąpią:
Paweł Książkiewicz flet traverso
Zespół Muzyki Dawnej CONSORT 415
Anna Krzysztofik-Buczyńska klawesyn, pozytyw
Amadeusz Buczyński skrzypce barokowe
Julia Dombek skrzypce
Radosław Koper skrzypce
Anna Mikołajczak altówka
Krzysztof Dombek wiolonczela, viola da gamba
Rafał Makarski kontrabas
PAWEŁ KSIĄŻKIEWICZ
Warszawianin. Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie fletu prof. E. Gajewskiej. W świat muzyki dawnej wprowadzony przez L. Beznosiuk, wybitną flecistkę i pedagoga londyńskiej Royal Academy of Music, u której studiował dawne praktyki wykonawcze i grę na flauto traverso (flecie barokowym). Jego wiedzę i entuzjazm wyróżnił M. Toporowski, zapraszając go w 1991 r. do współpracy z nowopowstającym zespołem muzyki dawnej Concerto Polacco. Z tą grupą artysta występował na wielu polskich i europejskich estradach, w 1993 r. zdobywając nagrodę na konkursie zespołów kameralnych w austriackim Melk. Od 1991 r. jest solistą i kameralistą Zespołu Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej. Bardzo ceni sobie współpracę z polskimi i zagranicznymi zespołami muzyki dawnej, w tym tak elitarnym jak L’Ensemble Philidor. Koncertował również z P. Goodwinem i R. Brown. W swoim dorobku ma nagrania archiwalne dla Polskiego Radia (sonaty J.S. Bacha i J.M. Leclaira), Naxos (utwory G.F. Händla), Dux i Musocon.
ANNA KRZYSZTOFIK-BUCZYŃSKA
Ukończyła z wyróżnieniem: Państwową Szkołę Muzyczną I st. im. I.J. Paderewskiego w Tarnowskich Górach w klasie fortepianu mgr H. Gacki-Krzysztofik, Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II st. w Bytomiu w klasie mgr M. Zegalskiej oraz studia magisterskie i podyplomowe w Filii Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Białymstoku w klasie prof. J. Kadłubiskiego. Naukę gry na klawesynie rozpoczęła w Filii AMFC w Białymstoku pod kierunkiem prof. P. Wilczyńskiego, a następnie u mgr E. Adamczyk. W 2008 r. ukończyła z wyróżnieniem jednolite studia magisterskie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina – Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku w klasie klawesynu prof. L. Stawarz. W 2015 r. uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka na podstawie rozprawy doktorskiej „Między klawesynem a fortepianem – różnice w interpretacji na podstawie wybranych utworów”. Obecnie jako pianistka i klawesynistka pracuje na stanowisku adiunkta na białostockim wydziale macierzystej uczelni. Jest współzałożycielką Zespołu Muzyki Dawnej CONSORT 415, z którym występuje jako solistka i kameralistka. Gra na klawesynie firmy Neupert, będącym kopią flamandzkiego instrumentu Blanchet i na pięciogłosowym pozytywie skonstruowanym przez organmistrza Z. Mollina w 2012 r. Jako muzyk orkiestrowy pracuje w Orkiestrze Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, realizując partie fortepianu, klawesynu, czelesty i organów. Jako korepetytor pracowała w białostockiej operze przy realizacji spektakli operowych i operetkowych, takich jak „Straszny dwór” S. Moniuszki, „Traviata” G. Verdiego, „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta, „Pimpinone” G.Ph. Telemanna, „Carmen” G. Bizeta, „Zemsta nietoperza” J. Straussa, „Cyganeria” G. Pucciniego, a także musicalowych: „Korczak” Ch. Williamsa, „Upiór w operze” A. Lloyda Webbera, „Skrzypek na dachu” J. Bocka, „Doktor Żywago” L. Simon oraz bajki „Adonis ma gościa” z muzyką J. Lubowicza. Dzięki grze na kilku instrumentach wykonuje muzykę od szesnastowiecznej do współczesnej.
AMADEUSZ BUCZYŃSKI
Urodzony w Elblągu. Tam ukończył Podstawową Szkołę Muzyczną w klasie skrzypiec prof. M. Wójcickiego oraz Liceum Muzyczne w klasie prof. J. Hazuki. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Białymstoku w klasie skrzypiec prof. S. Kuka. Jest laureatem wielu konkursów skrzypcowych, m.in. II nagrody na Pomorskich Spotkaniach Muzycznych w Szczecinie czy III nagrody na Ogólnopolskich Przesłuchaniach w Elblągu. Uczestniczył też w wielu kursach skrzypcowych u wybitnych profesorów, m.in. M. Ławrynowicza, J. Kaliszewskiej, K. Węgrzyna, W. Marschnera, A. Mathaus. W trakcie studiów zaczął rozwijać swoje zamiłowanie do muzyki dawnej w różnych zespołach, współpracując z P. Wilczyńskim, B. Sawicką, C. Szyfmanem, M. Toporowskim, A. Sapiechą, L. Stawarz. W 2002 r. założył Zespół Muzyki Dawnej CONSORT 415, którego jest koncertmistrzem i solistą. Gra na skrzypcach barokowych, które są kopią instrumentu Stradivariusa z 1715 r.
ZESPÓŁ MUZYKI DAWNEJ CONSORT 415
Powstał w 2000 r. i specjalizuje się w wykonywaniu muzyki epoki baroku. Tworzy go grupa pasjonatów muzyki dawnej, a prywatnie grono przyjaciół. Wynika stąd niezwykła, pełna radości atmosfera prób i koncertów zespołu. Jest to najdłużej działający białostocki zespół grający na dawnych instrumentach, mający w repertuarze formy muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej takich kompozytorów, jak J.S. Bach, A. Vivaldi, A. Corelli, F. Geminiani, H.I.F. Biber, G.A. Pandolfi Mealli, a także kompozytorów polskich: A. Jarzębskiego czy K. Forstera. Zespół brał udział w odbywających się cyklicznie w Białymstoku festiwalach: „Muzyka w Starym Kościele”, „Koncerty przed hejnałem”, „Stary Kościół Farny”. Występował z czołowym polskim klawesynistą, organistą i znawcą stylu barokowego M. Toporowskim. Z chórem Ars Antiqua pod kierownictwem prof. Z. Szablewskiego zespół wziął udział w cyklach warszawskich koncertów zatytułowanych: „Arcydzieła muzyki wokalnej a capella” i „Perły muzyki chóralnej”. Artyści współpracowali też z wybitną klawesynistką L. Stawarz, ze specjalizującą się w wykonawstwie muzyki dawnej skrzypaczką A. Sapiechą, z wybitnym saksofonistą P. Baronem, wykonując z nim barokowo-jazzowe opracowanie „Czterech pór roku” A. Vivaldiego, a także z M. Wróblewską, P. Kummerem, Ł. Kazaneckim, E. Adamczyk (śpiew), I. Leśniowską-Lubowicz, A. Wolfinger, J. Motulewicz, M. Liweniem, P. Borysem, P. Nowackim, W. Gierlachem (śpiew), R.G. Przybyłą (obój barokowy), P. Książkiewiczem (flet traverso), M. Skotnickim (flet prosty), P. Huliszem, I. Cecochą (trąbka barokowa), S. Trojanowskim (pozytyw). Muzycy wielokrotnie tworzyli oprawę muzyczną spotkań literackich w Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku. Członkowie zespołu grają na co dzień w Orkiestrze Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku. Instytucja ta w 2012 r. zakupiła na potrzeby zespołu lutnicze kopie instrumentów barokowych A. Stradivariusa, N. Amatiego i G. Dal Salo. Premierowy koncert z tymi instrumentami odbył się 10 czerwca 2012 r. w Pałacu Branickich w Białymstoku. W 2013 r. CONSORT 415 pod kierownictwem muzycznym L. Stawarz zainaugurował Scenę Kameralną Opery i Filharmonii Podlaskiej, wykonując operę „Pimpinone” G.Ph. Telemanna w reż. A. Korytkowskiej-Mazur. Prezentacje spektaklu odbyły się także w ramach 52. Muzycznego Festiwalu w Łańcucie oraz podczas inauguracji nowej Sali Koncertowej Suwalskiego Ośrodka Kultury we wrześniu 2013 r. Obecny skład CONSORT 415 to: Amadeusz Buczyński (skrzypce barokowe, koncertmistrz), Julia Dombek, Radosław Koper (skrzypce), Anna Mikołajczak (altówka), Krzysztof Dombek (wiolonczela, viola da gamba), Rafał Makarski (kontrabas, violone), Anna Krzysztofik-Buczyńska (klawesyn, pozytyw).