Opera i Filharmonia Podlaska przygotowała wyjątkowy, kolekcjonerski kalendarz pełen zdjęć jednego z najwybitniejszych fotografów, prekursora polskiej fotografii reportażowej – Tadeusza Rolke. Autorski, limitowany kalendarz na rok 2018 już od poniedziałku dostępny jest w kasach OiFP. Tym razem mistrz klimatu i kadru zaprasza nas w podróż po operze podlaskiej, po jej tajemnych zakamarkach, niedostępnych na co dzień melomanom, a które są dźwignią niezwykłych możliwości naszej sceny. Przewodniczką jest Dorota Białkowska-Krukowska, artystka OiFP.
Spotkanie z Tadeuszem Rolke i wernisaż wystawy zdjęć z kalendarza planowane są na początek stycznia. Do sprzedaży trafi 200 kalendarzy, w tym dwadzieścia z podpisem fotografa.
Opera i Filharmonia Podlaska kryje w swojej nazwie także drugi człon: Europejskie Centrum Sztuki. Posiada jedną z największych w Europie bazę fotografii ze spektakli i wydarzeń organizowanych w jej przestrzeni, a od trzech lat mieści także Operową Galerię Fotografii, której gośćmi są najbardziej rozpoznawalni na świecie polscy fotograficy.
Doświadczenia te stały się bazą nowego projektu fotograficznego, którym jest Kalendarz Opery i Filharmonii Podlaskiej.
Celem jest stworzenie prestiżowego wydawnictwa, które będzie ilustrowane zdjęciami największych sław polskiej fotografii. Co roku do gmachu przy Odeskiej zapraszany będzie inny wybitny artysta, by sfotografował Operę ze swojego, autorskiego punktu widzenia. Kalendarze będą drukowane w niewielkich, limitowanych, numerowanych i sygnowanych przez autorów nakładach. Premierze każdego z nich towarzyszyć będzie wystawa zdjęć i spotkanie z fotografem.
Tadeusz Rolke podjął się projektu, którego celem jest stworzenie „portretów” wszystkich teatrów operowych w kraju. Ma już za sobą zdjęcia w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. Opera i Filharmonia Podlaska jest drugą odsłoną jego cyklu.
Możemy już zdradzić, że fotografem, którego chcemy zaprosić do pracy nad kalendarzem na rok 2019 jest najbardziej znany na świecie polski fotograf komercyjny Tomek Sikora.
Tadeusz Rolke – nestor polskiej fotografii mody i fotoreportażu. Pierwsze zdjęcia zrobił już w latach 40., a w latach 50. jego główne zainteresowania skierowały się w stronę fotografii prasowej. Następna dekada to praca dla nowatorsko redagowanych pod względem graficznym pism, takich jak „Polska” czy „Ty i Ja” oraz intensywna dokumentacja środowisk artystycznych i intelektualnych, skupionych wokół warszawskiej Galerii Foksal. Pobyt w Niemczech przypada na lata 70. Tam kontynuuje swoje fotograficzne pasje, ale już jako fotograf niezależny, zamieszczając swoje zdjęcia w renomowanych tygodnikach, takich jak „Stern” czy „Spiegel”. Interesuje go moda, którą fotografuje w sposób dosyć prekursorski w Polsce w latach 60., jest obecny na paryskich pokazach, gdzie powstaje cała seria zdjęć z cyklu prêt-à-porter, ukazujących nieznane kulisy kreatorów ówczesnej mody. Po powrocie do Polski w latach 80. tworzy własne, indywidualne cykle zdjęć m.in. serię aktów („Beatrycze”), jest również pomysłodawcą i kuratorem wystawy „Przemoc, seks, nostalgia”. Utrzymuje ścisłe kontakty z artystami kreującymi najnowsze tendencje w sztuce polskiej, jest stałym korespondentem wydawanego w Niemczech prestiżowego pisma o sztuce „Art”, zamieszczając tam i promując twórczość polskich artystów awangardowych. W latach 90. współpracuje z tygodnikami „Wprost” i Magazynem „Gazety Wyborczej”. Od 1997 roku zaczyna prezentować swoje prace, poczynając od wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Jest wieloletnim członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików, jurorem wielu konkursów fotograficznych, zajmował się dydaktyką, wykładając w Warszawskiej Szkole Fotografii i w katedrze Reportażu na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. W 2009 roku zostaje uhonorowany medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. Fotografie Tadeusza Rolkego pokazywano na licznych wystawach w kraju i za granicą oraz publikowano w poświęconych artyście albumach. W ostatnich latach ukazały się: „Tadeusz Rolke. Fotografie 1944–2005” (2006), „Kobieta to...” (2008), „Tu byliśmy. Ostatnie ślady zaginionej kultury” (2008) oraz wydana w 2016 roku biografia pt. „Tadeusz Rolke. Moja namiętność” – rozmowa z Małgorzatą Purzyńską. /Marek Grygiel/
Zdjęcia: Tadeusz Rolke
Stylizacja i postprodukcja: Jolanta Byliniak
Asystent fotografa: Paweł Szczegryn
Koncepcja projektu i zdjęcia z planu: Michał Heller
Współpraca: Sylwia Lubiniecka
Projekt i druk: Alter Studio
Do zdjęć pozowała: Dorota Białkowska-Krukowska, aktorka
Fot. z planu zdjęciowego – M. Heller