Nieśmiertelny operowy thriller, „Tosca” Giacoma Pucciniego, powraca na scenę The Metropolitan Opera w nowej, arcyklasycznej inscenizacji Sir Davida McVicara. Transmisja spektaklu w Operze i Filharmonii Podlaskiej już w sobotę 27 stycznia.
Autor scenografii i kostiumów John Macfarlane spędził w Rzymie wiele tygodni, szkicując historyczne budowle, w których libreciści umieścili akcję opery. Jest to zatem inscenizacja dla miłośników opery klasycznej, bogata scenograficznie i wierna librettu. W głównych partiach wystąpią: Sonya Yoncheva jako aktorka Floria Tosca, Vittorio Grigolo jako zakochany w niej malarz Mario Cavaradossi i Željko Lučić jako baron Scarpia. Orkiestrę poprowadzi Emmanuel Villaume.
Libreciści Pucciniego i sam kompozytor precyzyjnie osadzili wydarzenia dziejące się w dziele w konkretnych miejscach w Rzymie i konkretnych dniach roku 1800. Może dlatego „Tosca”, jak żadna inna opera, opiera się inscenizatorom, którzy chcą uwspółcześniać dzieła, przenosząc ich akcję w inny czas i miejsce. Takich zapędów nie ma Sir David McVicar, który przygotowuje nową inscenizację dla Met. Ma za to zamiar odzwierciedlić rozmach partytury Pucciniego, nadając monumentalne kształty miejscom akcji: kościołowi św. Andrzeja della Valle, pałacowi Farnese i tarasowi zamku św. Anioła. W rolach śpiewaczki Florii Toski i zakochanego w niej malarza Cavaradossiego, oboje zaplątanych w polityczne śledztwo okrutnego prefekta Scarpii, wystąpią najgorętsze gwiazdy dzisiejszej opery.
„Dyrektorski geniusz Gelba zwerbował trio najlepszych śpiewaków, z których dwoje – Yoncheva i Grigolo – nigdy wcześniej nie śpiewało tych ról, a francuski dyrygent Emmanuel Villaume zajął miejsce za pulpitem. Rezultatem był wielki tryumf, który zepchnął poprzednią inscenizację Toski w Met na listę zapomnianych rupieci. (...) Yoncheva, bułgarska sopranistka, która stała się ulubienicą Met, uosabiała postać Toski jak mało kto wcześniej. Od pierwszego pojawienia się, gdy wchodzi do kościoła jako diwa, Yoncheva jest przekonująca. Niezależnie od tego, czy flirtuje z Cavaradossim, czy wyśmiewa go, Yoncheva przewodzi. (...) Grigolo (...) jest naturalny jako Cavaradossi. Biorąc pod uwagę pewien włoski przesadny gest artysty, ma się wrażenie, że to część charakteru postaci. Śpiew Grigolo jest zawsze pełen żarliwej pasji, szczególnie w arii „E lucevan le stelle” Cavaradossiego, w której bez wysiłku sięga od pianissimo do fortissimo”. – Huffington Post
„Yoncheva jest zalotna i namiętna, delikatna i pełna niepokoju. (...) Jej głos, choć nie kremowy, jest bogato teksturowany i lśniący. Fascynujące było usłyszeć udręczoną arię Toski w II akcie, Vissi d’arte, refleksyjną i zamyśloną. (...) Emmanuel Villaume (...) wnosi kształt, niuans i sprężystość do partytury”. – The New York Times
Giacomo Puccini (1858–1924)
Tosca
Opera (melodramat heroikomiczny) w trzech aktach (1900)
Libretto: Giuseppe Giacosa i Luigi Illica na podstawie sztuki Victoriena Sardou pod tym samym tytułem
Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 31 grudnia 2017 roku
PREMIERA SEZONU 2017–18
Transmisja przedstawienia | Sala kameralna | Opera i Filharmonia Podlaska | Odeska 1
27 stycznia 2018 | sobota | 18:55
Obsada:
Sonya Yoncheva jako Floria Tosca, sławna śpiewaczka
Vittorio Grigolo jako Mario Cavaradossi, malarz
Željko Lučić jako baron Scarpia, prefekt rzymskiej policji
Patrick Carfizzi jako Zakrystian
Soliści, chór i orkiestra The Metropolitan Opera
Emmanuel Villaume dyrygent
Realizatorzy:
Sir David McVicar reżyseria
John Macfarlane scenografia i kostiumy
David Finn światło
Leah Hausman ruch sceniczny
Przedstawienie trwa około 3 godzin i 25 minut (w tym 2 przerwy).
Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z napisami w języku polskim.
Fot. MET