"Così fan tutte” Wolfganga Amadeusa Mozarta to jedno z najlepszych dzieł scenicznych genialnego klasyka wiedeńskiego, a jednocześnie apoteoza opery komicznej. Transmisja na żywo z Metropolitan Opera w Nowym Jorku rozpocznie się w sobotę, 31 marca o godz. 18.55 w sali kameralnej Opery i Filharmonii Podlaskiej.
– Jeżeli „Don Juan” jest potężną tragedią, nie pozbawioną akcentów burleskowych, jeżeli „Wesele Figara” nazwać trzeba komedią charakterów na wielką skalę, a „Uprowadzenie z seraju” wyposażone zostało szczodrze w elementy pełne lirycznych uczuć i nastrojów, to „Così fan tutte” jest najczystszej wody operą buffa, gdzie cała treść służy jedynie dobrej rozrywce i zabawie – pisze Józef Kamiński w „Przewodniku operowym”.
Tylko zakończenie „Così fan tutte” nie należy do najzabawniejszych: ujawnia bowiem pewną istotną słabość głównych bohaterów – zdradę. Dwaj przyjaciele Ferrando i Guglielmo (w tych rolach Ben Bliss i Adam Plachetka) postanowili wystawić na próbę wierność swoich ukochanych. W przebraniach zaczynają zaloty, każdy do narzeczonej drugiego. Panie Fiordiligi i Dorabella (w tych rolach Amanda Majeski i Serena Malfi), po krótkim oporze, ulegają ich wdziękom, bo – podobno – tak czynią wszystkie. Komedia Mozarta w wizji reżysera Phelima McDermotta rozegra się na tle wesołego miasteczka, teatrzyku rewiowego i małego moteliku z przełomu lat 50-tych i 60-tych.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti
Tak czynią wszystkie albo Szkoła kochanków
Opera komiczna w dwóch aktach (1790) | KV 588
Libretto: Lorenzo da Ponte
Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 15 marca 2018 roku
PREMIERA SEZONU 2017-18
Transmisja przedstawienia:
31 marca 2018 | sobota | godz. 18.55
Sala kameralna OiFP | Odeska 1, Białystok
Obsada:
Amanda Majeski jako Fiordiligi
Serena Malfi jako Dorabella
Kelli O’Hara jako Despina
Ben Bliss jako Ferrando
Adam Plachetka jako Guglielmo
Christopher Maltman jako Don Alfonso
Chór i Orkiestra The Metropolitan Opera
David Robertson dyrygent
Realizatorzy:
Phelim McDermott reżyseria
Tom Pye scenografia
Laura Hopkins kostiumy
Paule Constable światło
Fot. MET