– Wtorkowy koncert miał trzech bohaterów. Byli nimi: Krzysztof Penderecki, Violetta Bielecka i jej Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, oraz debiutujący na Festiwalu Beethovenowskim młody dyrygent Dawid Runtz – pisze Anna S. Dębowska w recenzji koncertu, który odbył się 27 marca w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
(...) To właśnie pod jego batutą zabrzmiały niezwykłe Chichester Psalms Leonarda Bernsteina z okazji setnej rocznicy urodzin tego wielkiego dyrygenta, kompozytora i pianisty. Utwór powstał w 1963 roku i choć oparty jest na wersetach biblijnych, to słychać w nim dalekie echo słynnego musicalu Bernsteina West Side Story. Runtz bardzo sprawnie poprowadził Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, któremu towarzyszył głos perkusji (Sebastian Sojka) i harfy (Julia Łopuszyńska) oraz organy (Roman Perucki), które grały także partię solową. (...)
Jednak niezwykłe wrażenie artystyczny miały dopiero nastąpić. Swój kunszt Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pokazał w utworach a cappella Krzysztofa Pendereckiego, którymi zadyrygowała szefowa tego zespołu, Violetta Bielecka. Najpierw zabrzmiała Pieśń Cherubinów, którą Penderecki skomponował na 60. urodziny swego przyjaciela, Mścisława Rostropowicza. To nowoczesna interpretacja prawosławnej liturgii. Soprany i alty pięknie prowadziły długoodechową melodię, tenory czysto poprowadziły unisono chorałowy temat, basy brzmiały na stałych nutach głęboko i miękko, aż do subtelnego wyciszenia, którym zakończył się ten ciekawy utwór. Bardzo plastycznie zabrzmiał motet Agnus Dei z Polskiego Requiem, z powracającą w sopranach smutną i pokorną inwokacją. W kulminacji liczący ok. 50 osób chór osiągnął maksimum ekspresji. Białostoccy chórzyści wykonali jeszcze a cappella, cały czas pod kierunkiem Violetty Bieleckiej, Missa Brevis, De Profundis z VII Symfonii „Siedem bram Jerozolimy” i O gloriosa virginum. Lirycznie i miękko, stopniując dynamikę i ukazując bogactwo pomysłów fakturalnych i artykulacyjnych w utworach chóralnych Pendereckiego (kompozytor był obecny na sali), ich wyrafinowane piękno i prostotę wyrazu. Duże brawa dla tego zespołu!
Przypomnijmy, że Dawid Runtz jest II Laureatem VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w 2016 r., organizowanego przez Operę i Filharmonię Podlaską w Białymstoku. Wszystkim artystom, a szczególnie prof. Violetcie Bieleckiej i Chórowi OiFP - gratulujemy występu i wspaniałych recenzji!
Fot. M. Heller