BiletyDoFilharmonii.pl

Aktualności

FESTIWAL IM. TARASIEWICZA DZIEŃ DRUGI

„To pianino – dla nas to relikwia” – mówił Oleg Łatyszonek z Białoruskiego Towarzystwa Historycznego. Społeczność białoruska dowiedziała się, że  miała takiego bohatera dzięki książce Hanny Kondratiuk-Świerubskiej z białoruskiego tygodnika „Niwa” i pracom Viktara  Skarabahatava – białoruskiego śpiewaka operowego i pedagoga z Mińska. To on przygotował wydanie nut, a samym wydaniem zajęło się Białoruskie Towarzystwo Historyczne. ”Jednak Tarasiewicz czekał na swój dzień. I taki dzień przyszedł – Białystok uwierzył, że miał wybitnego kompozytora. Tutaj pracował i komponował człowiek, który ma swoje miejsce w kulturze europejskiej” – tłumaczy prof. Oleg  Łatyszonek.   

  Los Tarasiewicza był trudny. Pochodził ze szlacheckiej prawosławnej rodziny. Skończył Korpus Kadetów, także konserwatorium w Petersburgu. Na studiach zaprzyjaźnił się ze znakomitymi kompozytorami, którzy cenili jego muzykę. Niestety potem przyszła rewolucja i jego świat przewrócił się do góry nogami. Tarasiewicz powrócił na ojcowiznę, do małego majątku na Sokólszczyźnie. Do dziś zachowało się 110 jego utworów.Pisał pieśni inspirowane białoruskim folklorem, utwory na chór i zespoły kameralne, ale przede wszystkim utwory fortepianowe. Także uczył innych, z tego się utrzymywał. Stracił swój majątek i przeniósł się do drewnianego domu w centrum Białegostoku. „Mam nadzieję, że to dopiero początek -  ten festiwal, że gwiazda Tarasiewicza zajaśnieje” – mówi prof. Łatyszonek.

 

Na wystawie otwartej wczoraj (11.05.2013) w Operze i Filharmonii Podlaskiej  można oglądać przedmioty codziennego użytku, książki i nuty, z których uczył Jan Tarasiewicz. Wśród uczniów był także m.in. Jerzy Maksymiuk. To był znakomity kompozytor i fantastyczny człowiek. O tym można przeczytać w książce „W stronę Tarasiewicza” Hanny Kondratiuk-Świerubskiej – mówi Ilona Karpiuk – koordynatorka festiwalu. Pod koniec życia, kiedy Tarasiewicz  był chory i miał ograniczone możliwości poruszania się, nadal komponował. Czekał, aż do Białegostoku przyjedzie jego uczeń,  Jerzy Maksymiuk, i mu zagra nowe kompozycje.

 

Ten festiwal to nie jest festiwal utworów Jana Tarasiewicza. On będzie patronował temu festiwalowi związanemu z kulturą białoruską.

Oto fotorelacja z drugiego dnia Festiwalu im. Jana Tarasiewicza autorstwa Michała Hellera/OiFP:

  Dzisiaj o 18-tej w Foyer Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku przy ulicy Odeskiej 1 białoruskie romanse m.in. Tarasiewicza i Stanisława Moniuszki.Na fortepianie zagra Tatiana Łojsza, którapracuje jako akompaniator w Akademickim Chórze Państwowego Radia i Telewizji w Mińsku, wykłada akompaniament w Białoruskiej Państwowej Akademii Muzycznej. Tym razem akompaniować będzie znakomitemu białoruskiemu barytonowi Ilii Silczukou. To solista Państwowego Akademickiego Teatru Wielkiego Opery i Baletu w Mińsku. Uczeń wybitnego artysty Piotra Rydygiera. Artysta ceniony jest  za mocny liryczno-dramatyczny głos oraz  za umiejętności aktorskie i interpretatorskie.

 

Finałowy koncert I edycji Festiwalu im. Jana Tarasiewicza wykona  Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej.Chór powstał w marcu 2006 roku. Trzon składu zespołu stanowią artyści śpiewający przez wiele lat w Białostockim Chórze Kameralnym „Cantica Cantamus”, prowadzonym przez obecnego dyrygenta i kierownika artystycznego chóru – profesor Violettę Bielecką.  

 

Publiczność będzie mogła także obejrzeć film Jerzego Kaliny „Jan Tarasiewicz. Kompozytor zapomniany”.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

 

Szczegółowy program koncertu:

 

12 maja, 18.00 (Foyer)

 

●BIAŁORUSKIE ROMANSE

 

Ilia Silczukou - baryton (Białoruś)

Tatiana Łojsza - fortepian (Białoruś)

 

Jan Tarasiewicz, Maksim Bahdanowicz Pieśnia

Jan Tarasiewicz, Maksim Bahdanowicz Wosieńskaja pieśnia

Symon Rak-Michajlouski, red. Ihar Ałounikau, Maksim Bahdanowicz Zorka Wieniera

Leanid Zachleuny, Maksim Bahdanowicz Skripusia

Stanisław Moniuszko, Władysław Syrokomla Dwa fragmenty z cyklu wokalnego „Lirnik

wiaskowy” (№№ 3-4)

 

●KONCERT CHORU OiFP

 

Chor Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku

Violetta Bielecka – dyrygent

Marta Wroblewska – sopran

Paulina Malinowska – alt

Piotr Rafałowski – tenor

Roman Chumakin – bas - baryton

Monika Bierć – fortepian

 

I cz.

białoruska melodia ludowa opr. M. Rawieński Oj, wysocza na chor męski a cappella

J. Tarasiewicz, transkrypcja A. Giembicki Pieśń Ech, skruczu ja dudku do słów Franciszka Bahuszewicza z cyklu Piesni Żalby na chor męski a cappella

M. Rawieński, sł. Jakub Kołas Wiasna na chor mieszany a cappella z chóralnego cyklu Pory roku

białoruska melodia ludowa opr.M. Rawieński Janek na chor mieszany a cappella

białoruska melodia ludowa opr. M. Rawieński Kałychanka na mezzosopran solo i chor

mieszany a cappella

J. Tarasiewicz, sł.J. Kołasa Kałychanka na chor męski a cappella

 

II cz.

J. Daszczyński, autorska transkrypcja Wł. Bajdawa Litanija Wostrabramskaja D-dur na

solistow, chor mieszany i fortepian

 

●POKAZ FILMU  Jerzego Kaliny „Jan Tarasiewicz. Kompozytor zapomniany”(Scena Kameralna)

 

Źródło