Prawie 460 różnych wydarzeń w ciągu 365 dni – tak wyglądał pierwszy rok działalności Opery i Filharmonii Podlaskiej w nowym kształcie i w nowym budynku. Statystycznie co drugi dzień odbywał się tu koncert lub spektakl. Zorganizowaliśmy 170 przedsięwzięć edukacyjnych jak np.: spektakle szkolne, warsztaty, otwarte próby czy lekcje historii. Ponad 63 tysiące osób z przewodnikiem oglądało przygotowane przy ulicy Odeskie 1 wystawy. Działało Kino Letnie, odbywały się tu spotkania z filozofami i podróżnikami (w ramach cyklu: „Ogrody sztuki” i „Klub podróżnika”) Przypomnieliśmy zapomnianego kompozytora białoruskiego Jana Tarasiewicza, nauczyciela maestro Jerzego Maksymiuka (Festiwal im. Jana Tarasiewicza). Mamy nadzieję, że na trwałe z Białymstokiem i OiFP kojarzony będzie festiwal muzyki folkowej i songwriterskiej Halfway Festival.
W sumie Operę i Filharmonię Podlaską w ciągu roku odwiedziło ponad 208 tysięcy osób. Gdyby doliczyć do tego bilety zakupione w ramach przedsprzedaży liczba ta wzrasta do 218 tysięcy. Do tego warto dodać cyklicznie pojawiającą się na antenie Telewizji Polskiej audycję „Odeska 1”, w której wspólnie z TVP Białystok opowiadamy o życiu Opery i o sztuce.
Operę i Filharmonię Podlaską w Białymstoku odwiedzają widzowie nie tylko z Polski, ale i Białorusi, Litwy czy Rosji. Pomysł stworzenia instytucji o tak wielkim rozmachu wyrósł między innymi z przekonania o konieczności istnienia centrum kulturalnego w Białymstoku, mieście łączącym Europę Zachodnią ze Wschodem. Gościem OiFP był m.in. Tomasz Venclova – jeden z najważniejszych litewskich poetów, prozaików, eseistów i tłumaczy.
Opera i Filharmonia Podlaska działa na rzecz dialogu polsko-żydowskiego i chce uczyć trudnej historii obu narodów. Stąd jednym z pierwszych przedsięwzięć było przygotowanie musicalu „Korczak” Chrisa Williamsa. Reżyser musicalu Roberto Skolmowski mówi o Holocauście w sposób niecodzienny, tworząc przypowieść o potędze życia, sile wiary i wielkości człowieka. Projekt edukacyjny towarzyszący „Korczakowi” wybrany został wydarzeniem historycznym roku 2012. Musical został uhonorowany także zaszczytną Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury jako najlepszy spektakl w tegorocznej edycji tego ogólnopolskiego konkursu.
Obok „Korczaka” Opera i Filharmonia Podlaska inaugurowała działalność we wrześniu 2012 roku polską operą narodową napisaną przez Stanisława Moniuszkę „Straszny dwór”. Przebojem, także w Białymstoku, okazał się „Upiór w operze” Andrew Lloyda Webbera. Widowisko jest produkcją oryginalną Teatru Muzycznego ROMA. Reżyserem polskiej wersji tego wielkiego musicalu jest dyrektor ROMY Wojciech Kępczyński. Dekoracje przygotował jeden z najlepszych polskich scenografów Paweł Dobrzycki. Ten legendarny musical wystawiano w ponad 100 miastach w ponad 20 krajach na całym świecie, m.in. w Nowej Zelandii, Korei, Meksyku, Brazylii, Australii i Rosji. Na specjalne życzenie publiczności przygotowane zostały dodatkowe spektakle we wrześniu i październiku.
Także na życzenie widzów w zabytkowych wnętrzach Pałacu Branickich w Białymstoku przygotowana została barokowa opera kameralna „Pimpinone” Georga Philippa Telemanna. Ta opera komiczna pokazywana była także podczas Festiwalu w Łańcucie oraz na inaugurację sezonu artystycznego w Suwalskim Ośrodku Kultury. Opera i Filharmonia Podlaska kształci też najmłodszych widzów. Zabawie i zdobywaniu wiedzy muzycznej służyć ma bardzo popularna interaktywna bajka muzyczna zatytułowana „Jaś i Małgosia”. Bajka ta pokazywana była w Internetowym Teatrze TVP dla szkół. Przedstawienie według tekstu Jana Brzechwy w reżyserii Roberto Skolmowskiego obejrzało prawie 32 tysiące uczniów z ponad 400 placówek szkolno-wychowawczych z całego kraju – wynika z najnowszych danych udostępnionych przez Telewizję Polską.
Opera i Filharmonia Podlaska wyróżniona została w konkursie na Najlepszy Produkt Turystyczny 2013 w województwie podlaskim. Wśród 10-ciu wybranych produktów w konkursie zorganizowanym przez Podlaską Regionalną Organizację Turystyczną znalazła się i sama Opera, i Halfway Festival.
Podsumowanie roku Opery
Radio Białystok, 29 wrzesnia 2013
http://www.radio.bialystok.pl/kultura/wydarzenia/id/103861
Szef opery: minął rok, dokonaliśmy cudu. Ale są też porażki
Monika Żmijewska, Gazeta Wyborcza, 26 września 2013
http://bialystok.gazeta.pl/bialystok/1,35241,14677899,Szef_opery__minal_rok__dokonalismy_cudu__Ale_sa_tez.html#ixzz2gZKVgLfB